Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Missatges carceraris

Article de Lluís Maria Xirinacs publicat al diari Mundo Diario, a la secció "Diario de un senador", el 21/8/1977. Article traduït i digitalitzat pel Centre d'Estudis Joan Bardina

31/05/2020 El fil roig
Xirinacs: Lluís M. Xirinacs: "Missatges carceraris" Xirinacs: Lluís M. Xirinacs: "Missatges carceraris"
Se m'acosta una senyora. Diu que és la tia de Manuel Blanco Chivite, militant del FRAP, que havia de ser afusellat el 27 de setembre de 1975. Un indult va convertir la seva pena de mort en la de 30 anys, que acompleix a Còrdova. M'explica que no li han arribat ni amnisties parcials, ni mesures d'estranyament. Duu a la mà l'exemplar de «Primera Plana» del 4 d'agost de 1977. En aquest hi ha publicat un llarg fragment del diari de Manuel Blanco, diari de presó datat el juliol del 1977. Explica el forcejament polític a propòsit de l'estranyament dels presos bascos, la repressió i la remuneració laboral a presons. La seva tia ve comissionada per la família desesperada perquè, segons diu, per causa d'aquest article, ha estat castigat a 40 dies de cel·les. Em demana que ho digui en la meva columna de MUNDO DIARIO. Després que d'anar-se'n, he pogut veure que el seu advocat, Eduardo Carvajal, ja ha comunicat la notícia al mateix diari.

Al meu cap s'amunteguen moltes preguntes: ¿llum i taquígrafs a les presons? ¿Quan seran suprimits els maltractaments? ¿Són els jutges qui entorpeixen l'aplicació de l'amnistia de març? o ¿és el Govern el que, segons permet la llei d'amnistia de març, fa servir els presos polítics com a ostatges, per exigir pel seu alliberament un alt preu a l'oposició? La no abstenció electoral i sis morts va ser el preu pagat pel poble basc per aconseguir l'estranyament dels seus presos, segons Blanco Chivite, que per no ser d'ETA, encara que fos basc, va quedar empresonat.

Al migdia, un pres polític, sortit fa poc de la Model de Barcelona, m'explica detalls de l'últim intent de motí, dels esforços per elevar la consciència del pres social. De la seva llarga conversa dedueixo la urgència d'una reforma penitenciària racional.

A la tarda, surt un altre pres polític. A primera vista, sembla alegre per la seva llibertat. Té ulls de nen. Deu dies a la presó, deu dies incomunicat. Li pregunto pel tracte a comissaria. És molt parc en la seva expressió. Però les mans li tremolen i els ulls se li omplen d'aigua i odi. Com jo mateix el maig del 1976, està profundament espantat. Ho veuen tots els que m'acompanyen. Vam quedar muts. Què podíem dir?

 

 

*La digitalització d'aquest article es deu al treball i compilació d'articles de Lluís M. Xirinacs portada a terme pel Centre d'Estudis Joan Bardina

Valora
Rànquings
  1. Catalunya Nord commemorarà la Diada el 8 de novembre amb novetats
  2. Recollida de signatures per la retirada d'una denúncia en una protesta antimonàrquica a Montserrat
  3. Commemoració de la Diada de Catalunya Nord a Perpinyà
  4. Els docents de Catalunya obren un nou cicle de mobilització i convoquen una manifestació el 15 de novembre
  5. Publiquen el llibre de Robert Surroca "Tot mirant enrere. Històries de la clandestinitat"
  6. Homenatge a Joan Rocamora i presentació dels llibres "Escrits en llibertat" i "Joan Rocamora, un retrat calidoscòpic"
  7. Es confirma la presència de compostos cancerígens al Camp de Tarragona i exigeixen al Govern una regulació immediata
  8. A judici agents de la Policia Nacional espanyola de Terrassa
  9. La pressió veïnal força la suspensió del Ple de Sant Just Desvern per la negativa de l’alcalde a posicionar-se sobre la violència policial
  10. Neix el primer Correllengua Agermanat: una flama per a reivindicar la llengua i el territori
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid