Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
post-Covid19
La CUP Capgirem Barcelona impulsa la campanya: "Per un futur ecològic, capgirem la mobilitat"

Considera  que "és el moment d’avançar cap a una ciutat en què es prioritzi la salut de les veïnes, l’ús social de l’espai públic i on els protagonistes siguin els vianants, les bicicletes i el transport públic".

19/05/2020 Territori

La CUP Capgirem Barcelona promou la campanya "Per un futur ecològic, capgirem la mobilitat. 12 pedalades per un nou model de mobilitat urbana post-Covid19 a Barcelona"

Considera que "és el moment d’avançar cap a una ciutat en què es prioritzi la salut de les veïnes, l’ús social de l’espai públic i on els protagonistes siguin els vianants, les bicicletes i el transport públic".

Argumenta que "La crisi desfermada per la Covid-19 ha suposat un trasbals profund en les nostres vides i ha aguditzat les desigualtats ecosocials entre els nostres barris. Les classes populars més empobrides són alhora, les més afectades per la pandèmia. I tot que no podem obviar aquesta realitat, la paralització de l’activitat socioproductiva i la reducció dràstica de la mobilitat també ha comportat un reducció històrica de l’ús del vehicle privat i de la contaminació atmosfèrica de Barcelona".

Sota aquesta idea planteja que "per primer cop en molts anys, la nostra ciutat no superaria els nivells anuals de contaminants atmosfèrics permesos per l’Organització Mundial de la Salut. I això vol dir, ni més ni menys, que evitar centenars de morts prematures i reduir els ingressos hospitalaris per problemes respiratoris. Avui, podem viure en una Barcelona més comunitària, que es mou a un ritme humà, a peu i en bicicleta, i que respira un aire més net en un entorn urbà cada dia més naturalitzat i saludable. Les veïnes hem recuperat els carrers i les places dels nostres barris durant les primeres fases del desconfinament el que ha provocat la massificació de voreres i carrils bici demostrant que l’espai públic dedicat a vianants i bicicletes és insuficient".

A la ciutat de Barcelona, més del 60% de l’espai públic està dedicat al cotxe. Els carrers han esdevingut només vies de circulació i estacionament el que ha contribuït a deshumanitzar Barcelona accelerant els ritmes de la ciutat i de la gent que hi viu. Posant això sobre la taula, la CUP Capgirem Barcelona considera que els nostres carrers i places no només han de servir per desplaçar-nos, sinó també, i sobretot, per viure’ls.

En un context de crisi sanitària, social i econòmica i de progressiu desconfinament que pot incrementar el foment de l’ús del vehicle privat, cal que l’Ajuntament de Barcelona prengui mesures valentes per revertir aquest model i avançar cap a una mobilitat ecològica, popular i saludable que prioritzi el vianant, la bici i el transport públic. Però malauradament, el primer paquet de mesures proposat per l’Ajuntament de Barcelona és totalment insuficient, tal com ja han denunciat els moviments socials i ecologistes de la ciutat. La CUP Capgirem Barcelona pensa que aquestes mesures no responen a les necessitats de mobilitat dels barris per diversos motius:

  • La pacificació dels carrers proposada pel consistori és marginal i centrada de l’Eixample i no hi ha una proposta global per ampliar voreres o reduir a tota la ciutat la velocitat de circulació.
  • L’ampliació només 21 m de barrils bici en una ciutat tan gran és insuficient per absorbir l’increment d’usuàries de les bici.
  • L’increment de carrils bus és testimonial, no hi ha un reforç de la xarxa de transport públic així com tampoc una reducció substancial de les tarifes per fomentar-ne l’ús.

La formació veu que hi ha un risc més que evident d’enfortiment de la mobilitat a la ciutat i una progressiva pèrdua de l’espai públic en els mesos. És per tot això que cal insistir en una sortida humana, ecològica i comunitària de la crisi del coronavirus per a les veïnes de Barcelona. Per aquest motiu, creiem que és necessari ampliar fins a un 30% l’espai dedicat als vianants i a les usuàries de la bici i reforçar el transport públic. A la CUP Capgirem Barcelona seguim treballant per avançar en aquest objectiu i per això, proposen dotze mesures com a primer pas per iniciar la necessària transformació de la mobilitat i garantir la salut de les nostres veïnes:

1. Recuperem espai públic:
  • Reduïm la velocitat de tots els carrers a 30 km/h i en carrers d’un únic carril a 20 km/h.
  • Ampliem de les voreres eliminant un carril de circulació o línia d’estacionament de cotxes.
  • Declarem Zones Urbanes d'Atmosfera Protegida els entorn d’escoles, centres sanitaris i residències de la tercera edat restringint la circulació de vehicles.

2. Potenciem la bici i el bus:

  • Garantim un carril de bus i un de bici en tots els carrers de tres o més carrils emprant provisionalment l'urbanisme tàctic.
  • Adaptem el règim dels semàfors a les necessitats i velocitats de la bici i el bus.
  • Habilitem com a aparcaments gratuïts de bicicletes els aparcaments d’edificis públics i de Barcelona Serveis Municipals (B:SM).
3. Reforcem el transport públic:
  • Reduïm a la meitat els títols de transport i fem-los gratuïts per a joves i persones en situació de vulnerabilitat econòmica.
  • Incrementem les freqüències de pas de metro, bus i tramvia, i ampliem la xarxa de bus de barri.
  • Adeqüem les taxes d'estacionament en via pública a la renda per desincentivar l'ús de l'automòbil i incrementar el finançament del transport públic.

4. Connectem l’Àrea Metropolitana:

  • Implementem un carril BUS a la Ronda de Dalt i Litoral i als accessos de Barcelona eliminant-ne un de dedicat al cotxe.
  • Impulsem una xarxa de corredors bici metropolitans reforçant les connexions intermunicipals.
  • Dupliquem la xarxa de busos interurbans especialment en poblacions sense accés a la xarxa ferroviària.
Valora
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid