Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Un any d’ajuntaments al servei del poble

Fa un any de les eleccions municipals i volem fer un petit balanç del que ha passat en aquest any. El 24 de maig de 2015 les candidatures alternatives i d’unitat popular de 14 municipis del Vallès Occidental vam arribar a un acord polític que constatava les nostres coincidències, en alguns casos després del treball conjunt d’anys, però en tot els casos a partir del reconeixement mutu, i pel qual vam decidir anar les eleccions de forma conjunta dins la coalició CAV-CUP-Poble Actiu. Decidides a canviar els nostres pobles i ciutats, decidides a canviar el Vallès Occidental i les seves institucions. Un acord que partia del respecte absolut a la independència de cada una de les candidatures i a la pluralitat i diversitat que representem tant entre les diverses candidatures com dins de cada una d’elles i que ens va permetre aconseguir uns resultats històrics. Vam assolir un total de 45 regidores, 5 conselleres comarcals, 4 representants a l’AMB i 1 diputat provincial amb el suport d’un total de 41.660 vots a tota la comarca. Això va convertir el Vallès Occidental en una de les 5 comarques de Catalunya amb més vot i més representació de l’espai alternatiu i d’unitat popular que representa Poble Actiu.

L’Acord al Vallès per uns ajuntaments al servei del poble” va ser un pas més en la col·laboració que des de 2002, diverses candidatures de l’esquerra alternativa del Vallès Occidental veníem consolidant, constatant la nostra coincidència en molts temes i tractant de coordinar esforços en diferents àmbits, i suposà un compromís més fort amb els nostres municipis i comarca.

Governant per transformar

En aquests anys ens havien dit, per intentar desprestigiar-nos, que no volíem governar, que érem les candidatures del no, còmodes en un paper de criticar-ho tot, però sense voler assumir responsabilitats. En l’any que portem d’aquesta legislatura hem demostrat que estem compromeses amb els nostres pobles i ciutats, formant governs allà on s’han donat les mínimes condicions necessàries. A Barberà del Vallès, a Ripollet, Cerdanyola i Sabadell, els representants de les CAV governen la ciutat, sols o amb coalicions, possibilitant poder incidir en el canvi de les polítiques existents fins ara. Tot i les dificultats pròpies de voler fer les coses d’una forma diferent sense tenir majories absolutes que ho facilitin, els municipis ja noten el canvi.

Per exemple, a Barberà del Vallès participem d’un govern de canvi polític amb una majoria estable (PCPB, Junts per Barberà i ERC) pel que les emergències socials han estat una prioritat tant per atendre les necessitats immediates com per generar un nou marc de treball social que asseguri d’una forma digna i transparent els serveis més bàsics. També s’ha endegat el procés de conversió en empresa de capital íntegrament municipal de Sabemsa i la reincorporació de partides pressupostàries que s’externalitzaven per reforçar la tasca de la Brigada Municipal, com a primers passos en el reforçament de la gestió directa, seriosa i transparent de serveis públics i municipals. Igualment destaquen diversos avenços en matèria de drets civils amb una aposta estratègica per les polítiques feministes, i la primera prova experimental de pressupostos participatius.

A Ripollet s’ha posat en marxa del procés de municipalització del subministrament d’aigua, s’ha potenciat la participació ciutadana amb assemblees de barri, temàtiques i audiències publiques, s’ha creat l’Oficina Municipal d’habitatge, s’ha produït un augment pressupostari en temes d’ajuts socials i ocupació, s’han aplicat criteris de progressivitat a les ordenances fiscals, s’han aplicat polítiques de visualització LGTB i s’ha treballat per aturar en gran part les pudors de l’Ecoparc, entre d’altres impulsos de canvi implantats o en procés.

A Cerdanyola s’ha aconseguit impulsar d’ordenances fiscals progressives, principalment a l’IBI establint tipus majors per a les grans propietats dels tipus especials (comercials, industrials…), s’ha recuperat l’organització de la festa major (ja no ho fa una empresa, s’han fet comissions en les que han participat moltes entitats), i s’està treballant per a la recuperació de la zona blava i la neteja de dependències municipals, situant les municipalitzacions al centre de l’agenda política municipal. Igualment s’ha aconseguit reobrir el projecte del direccional i els abocadors.

A Sabadell s’ha impulsat una Auditoria Ciutadana per posar llum dins l’Ajuntament, després de tants anys de gestió opaca i corrupció, obrint un procés de revisió i debat a tota la ciutadania. S’ha iniciat el desplegament de la ILP d’habitatge per intentar aturar la xacra dels desnonaments i resoldre l’emergència habitacional i un nou plantejament en l’àmbit del territori i l’urbanisme al servei de les persones i no dels interessos econòmics. S’ha augmentat el pressupost municipal per cobrir les necessitats de les persones més vulnerables, potenciant l’economia social i el cooperativisme i procés de recuperació dels serveis públics a través de municipalitzacions. I també s’ha treballat per aconseguir fer de Sabadell una ciutat solidària, inclusiva i implicada en defensa dels drets dels refugiats, contra el sexisme, el masclisme i el racisme.

Transformant els governs

Està sent tot un repte i una gran responsabilitat, però no només en els municipis on estem governant. La majoria de candidatures van doblar la seva força municipal constituint-se com a principal oposició i no han passat un any mirant com altres feien i desfeien. La nostra vocació és que en els ajuntaments, les institucions més properes a la ciutadania, les decisions que afecten a totes no les prenguin uns pocs. Per això estem convençudes que cal treballar des de l’oposició amb propostes clares i trencadores i amb control de la gestió del govern de forma que s’impulsin petits canvis. I així ho hem fet aquest primer any de legislatura, tant als 10 municipis on som oposició, com al Consell Comarcal, La Diputació de Barcelona o l’AMB.

Canvis vinguts per quedar-se

Estem convençudes que les decisions que es prenen als nostres ajuntaments i entitats supramunicipals no poden continuar gestant-se entre bastidors, sota la influència mai transparent de grans interessos econòmics que només busquen el seu guany. Per això durant aquest any hem intentat, amb el nostre treball i les nostres propostes, enfortir la participació ciutadana, la transparència i l’accés a la informació en les nostres institucions. Canvis que perdurin.

Des de les CAV pensem que no és casualitat aquest salt qualitatiu donat per les nostres candidatures a Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Castellar del Vallès, Cerdanyola del Vallès, Matadepera, Montcada i Reixach, Palau-solità i Plegamans, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Sant Llorenç Savall, Santa Perpètua de Mogoda i Terrassa fa un any. Empeses pels nous vents de canvi en molts municipis de Catalunya, del País Valencià o de les Illes Balears i de la ma de les Candidatures d’Unitat Popular sota la coalició Poble Actiu, les CAV hem iniciat durant aquest any una nova etapa que ha de permetre consolidar a la comarca una nova manera de fer i d’entendre la política basada en la transparència, la participació ciutadana i la reducció de les distàncies entre les institucions i la ciutadania. Ja han passat els moments de ser força anecdòtica o residual. Són temps de decidir i de treballar en totes les institucions per transformar la societat i aconseguir el canvi que cada cop més la ciutadania ens demana. I així ho portem fent els darrers 365 dies.

Valora
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid