Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
1889- Es publica la primera convocàtòria de concentració davant l'estàtua de Rafael Casanova de Barcelona

Es publica la primera convocàtòria de concentració davant l'estàtua de Rafael Casanova de Barcelona

04/04/1889

El 4 d'abril de 1889 es publica a la revista l'Arch de Sant Martí la primera convocàtòria de concentració davant l'estàtua de Rafael Casanova de Barcelona La primera concentració (i possiblement ofrena floral) davant l'estatua de Rafael Casanova va ser tres dies després de la convocatòria, el 7 d'abril (en aquella època l'estàtua estava ubicada a l'Arc de Triomf i va ser desplaçada a Ronda Sant Pere el 1914). Els dos actes de 1889 que començaren a difondre la figura del Conseller en Cap entre el catalanisme (un sopar on es llegí el primer poema dedicat a Casanova i la concentració davant l'estàtua de Rafael Casanova) van ser organitzats per la Lliga de Catalunya (a la concentració també hi participaren estudiants de dret de la Universitat de Barcelona que es van desplaçar des de la plaça Universitrat fins l'Arc de Triomf on estava l'estàtua d'en Casanovas). 3 anys abans Rossend Novas, per encàrrec de l'Ajuntament de Barcelona, començava a esculpir l'estàtua del darrer conseller en cap (instal·lada inicialment el 1888 al Passeig de Sant Joan al costat de l'Arc de Triomf per l'Exposició Universal).

L'11 de setembre del 1886 fou la primera vegada que se celebra un acte d'homenatge als combatents catalans del 1714 i és una missa a l'església de Santa Maria del Mar. La primera ofrena durant la Diada de l'Onze de Setembre a l'estàtua de Rafael Casanova és el 1894 i la primera Diada al Fossar de les Moreres és el 1913. Cal dir que tot i que l'estàtua estava instal·lada des de 1888 al costat de l'Arc de Triomf la figura de Casanova encara no era gaire popular entre el catalanisme i ho començà a ser a partir amb els citats poema i concentracions de 1889 i les primeres ofrenes florals posteriors (i sobretot després de la detenció de desenes de manifestants catalanistes, entre ells Josep Maria Folch i Torres,  durant la Diada de l'any 1901).

Valora
Rànquings
  1. Poble Lliure llança la proposta d’aplegar les forces de l’independentisme d’esquerres
  2. Dues mobilitzacions a l’Hospitalet contra la visita de Felipe VI en ple centenari imposat pel PSC-PSOE
  3. Xirinacs i la força de plantar-se: 1975 i 2017, la mateixa lliçó
  4. 40è Aniversari de la mort de l'independentista i comunista Quim Sànchez
  5. 50è aniversari de la plantada de Xirinacs per l’amnistia
  6. Protestes i crítiques a Girona per l’acte de la Fundació Princesa de Girona amb presència d’Illa
  7. L’estat espanyol reconeix Txiki i Otaegi com a víctimes i anul·la el seu Consell de Guerra
  8. Una cita per pensar el futur del país sota l’horitzó de la ruptura
  9. Nova protesta de la Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines (CACGi) davant la seu de la Generalitat
  10. En memòria de Glòria Aguilera, companya i referent
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid