Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Memòria històrica
Homenatge al guerriller Josep Lluís Facerias a Nou Barris

Facerias va ser un dels màxims exponents del maquis urbà en els anys quaranta i cinquanta del segle XX.

30/08/2013 Història

El nucli de Nou Barris de la CUP de Barcelona participarà aquest vespre a l'homenatge al guerriller Josep Lluís Facerias (1920-1957), assassinat per la policia espanyola en una emboscada el 30 d'agost de 1957 al barri de Verdum de de Barcelona.

Als 16 anys, en 1936, s'afilia a la Confederació Nacional del Treball i a les Joventuts Llibertàries de Catalunya del barri del Poble Sec (Barcelona). A l'inici de l'anomenadaGuerra Civil espanyola, s'allistà en la Columna Ascaso, lluitant tota la guerra en el front d'Aragó fins que va ser fet presoner en 1939 quan l'exèrcit republicà ja es batia en retirada. Aquest mateix any va perdre a la seva companya i la seva filla de mesos, assassinades quan fugien al costat de milers de refugiats a França.

Va estar empresonat pel règim franquista fins a l'any 1945. Alliberat, s'incorporaà al Sindicat d'Indústries Gràfiques de la CNT, mentre treballava com a cambrer i caixer en un restaurant. El temps lliure del que disposa ho dedicà a l'activitat clandestina antifranquista, sent un dels membres més actius en accions i organització de les Joventuts Llibertàries de Catalunya, que van reiniciar la publicació de Ruta, el seu diari portaveu.

En 1947, després d'estar pres de nou a la presó model de Barcelona, i convençut que la lluita armada era la manera més ràpida d'obtenir diners com suport al sindicat anarquista i als militants presos i els seus familiars més necessitades, s'integrà a un grup que practiva la lluita armada, realitzant la seva primera acció: un atracament a la fàbrica Hispano-Olivetti. Va morir el 30 d'agost de 1957 en una "emboscada" de la policia franquista en l'encreuament dels actuals passejos Verdún i Urrutia amb el carrer Pi i Molist de Barcelona, on se'l recorda mitjançant una placa circular recordatòria en el terra.

Valora
Rànquings
  1. El baix relleu del Tibidabo que recorda la proclamació de la República Catalana torna a reivindicar-se com a símbol de memòria
  2. Les biblioteques de Barcelona convoquen vaga indefinida per denunciar precarietat i manca de reconeixement
  3. La Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines respon a la denúncia rebuda per l'alcalde de Sant Martí Vell
  4. Acció antimonàrquica contra la presència militar a l’Expojove de Girona
  5. Tortosa acull el 23 d’abril una mobilització conjunta per la llengua amb el Correllengua Agermanat i Sant Jordi
  6. Commemoracions de l'assassinat dels germans Badia
  7. "El català no és una opció, és la nostra manera de ser al món"
  8. 80 anys de la 1a conferència del FNC a Dosrius a la casa pairal d'Esteve Albert el 1946
  9. La tercera jornada del Correllengua Agermanat culmina a Lleida i Barcelona en un doble clam per la llengua
  10. Sant Jordi per la Llengua mobilitzarà cinc ciutats sota el crit “És l’hora d’actuar pel futur del català”
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid