Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Drets humans
Espanya, condemnada per tortures per segon cop al TEDH

EL TEDH condemna el Regne d'Espanya per segon cop per encobrir la tortura, després de la sentència que donava la raó a 16 independentistes catalans el 2004 detinguts i torturats durant l'Operació Garzón

16/10/2012 Drets i Llibertats

El Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH) ha admès la demanda de Martxelo Otamendi, exdirector d'Egunkaria i director de Berria, i ha condemnat l'Estat espanyol a indemnitzar-lo amb 24.000 euros -20.000 per danys morals i 4.000, en concepte de costes-per no investigar suficientment la seva denúncia de tortures i no posar els mitjans necessaris per perseguir aquest delitcte. [Sentència]

La Sala Tercera del TEDH afirma que l'Estat espanyol va vulnerar l'article 3 del Conveni Europeu de Drets Humans, que estableix la prohibició d'infligir tractes inhumans o degradants.

La sentència manté que el Jutjat Central d'Instrucció 6 de l'Audiència Nacional espanyola va “romandre passiu” davant les denúncies de Otamendi i estima que les investigacions de la jutge d'instrucció número 5 de Madrid “no van ser prou profundes i efectives”.

La Cort europea del TEDH incideix en “la particular vulnerabilitat” dels detinguts en règim d'incomunicació hauria d'obligar a prendre “mesures de vigilància apropiades” per evitar abusos, casos de tortura com el denunciat repetidament al País Basc i «protegir la integritat física dels detinguts».

La decisió insisteix en la importància d'adoptar les mesures recomanades pel Comitè per a la Prevenció de la Tortura (CPT) del Consell d'Europa “per millorar la qualitat de l'examen mèdic-legal de les persones en règim de detenció incomunicada”.

L'ús de la tortura, un altre cop

El periodista Martxelo Otamendi va ser detingut el 20 de febrer de 2003 per la Guàrdia Civil en l'operació que tenia coma objectiu el diari Egunkaria, un dels diaris bascos clausurats durant aquests anys. Va romandre cinc dies incomunicat (sense accés a familiars, advocat, metge de confiança). Després, en ser posat en llibertat, va denunciar greus tortures.

La seva denúncia de les tortures patides durant els dies que va romandre incomunicat als calabossos de la Guàrdia Civil va arribar als domicilis bascos en viu a través d'ETB. A les portes del jutjat, Otamendi, amb aspecte demacrat i la mirada perduda, va resumir així aquells fets: “Ha estat cruel, absolutament inhumà”.

El periodista basc va denunciar, entre altres pràctiques, que li van posar la “bossa” (un plàstic al cap per asfixiar el detingut) en dues ocasions, que li van col·locar una pistola al front, que el van tenir nu a quatre potes, amb insults homòfobs, i que el van obligar a fer flexions.

Altres independentistes bascos que van ser arrestats en la mateixa operació com Iñaki Uria, Xabier Alegria i Xabier Oleaga també van patir greus tortures mentre van restar a mans de la Guàrdia Civil.

La denúncia d'Otamendi, així com la que va fer d'Iñaki Uria, van ser arxivades, de manera que el 2008 l'actual director de Berria va decidir recórrer al Tribunal Europeu de Drets Humans d'Estrasburg, que avui s'ha pronunciat contra el Regne d'Espanya.

Valora
Vídeos

120 HORAS La tortura contra Euskal Herria from Ricard Salom on Vimeo.

120 HORES La tortura contra Euskal Herria
Declaracions de Martxelo Otamendi en ser posat en llibertat
Martxelo Otamendi, exdirector del diàri Egunkaria, al Matí de Catalunya Ràdio.
Rànquings
  1. Unió de Pagesos es mobilitzarà a Barcelona per exigir mesures urgents que garanteixin el futur de la pagesia
  2. Arran impulsa 65 comitès juvenils arreu dels Països Catalans per preparar la vaga general
  3. L’ANC il·luminarà el Montseny amb 60 farells en un clam per la independència
  4. L'AJC convoca a Barcelona una mobilització a Barcelona el proper 12 d'octubre
  5. L'ANC il·lumina el Montseny amb 60 farells per reivindicar que l'independentisme continua dempeus
  6. Els conductors dels autobusos de Girona anuncien que no faran els serveis especials de Fires per la manca de vehicles
  7. Què fem el 29 de novembre els independentistes d’esquerres?
  8. 86 anys després de l'afusellament de Lluís Companys, continua pendent la reparació institucional de l'estat espanyol
  9. «Enigma», un documental sobre la resistència de les nacions sense estat, inicia una campanya de micromecenatge
  10. El 9 d'Octubre reivindica la llengua, la sobirania i els drets socials als carrers de València
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid