Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Ha mort l’activista cultural i historiador, Josep Maria Ainaud de Lasarte
13/08/2012 Memòria històrica
Josep Maria Ainaud de Lasarte, traspassat fa pocs dies: Josep Maria Ainaud de Lasarte, traspassat fa pocs dies:

Per Agustí Barrera i Puigví, historiador i membre de la CUP a Arenys de Munt

Josep M. Ainaud de Lasarte (1925-2012) ha mort de matinada, el dijous 10 d’agost, als 87 anys.

Acabà els estudis de Dret a la Universitat de Barcelona l’any 1952. Participà en les protestes estudiantils del primer franquisme; formà part d’aquell resistencialisme cultural montserratí que, el 27 d’abril de 1947, durant les Festes de l’Entronització, desplegà una bandera catalana al Gorro Frigi de Montserrat.

Va conèixer Jordi Pujol al pati de la Universitat, i fou un dels referents ideològics de la formació, l'any 1953, del grup Cristians Catalunya(CC),  amb Raimon Galí i Jaume Vicens i Vives seran els ideòlegs del pujolisme de CDC.

Persona d'un catalanisme conservador, els seus referents eren Francesc Cambó i Enric Prat de la Riba, aquest darrer com a representant del model de Catalunya que s'havia de construir. Es mogué en l'àmbit polític de CDC, com a diputat del Parlament Català (1980-84) i regidor de l'Ajuntament de Barcelona (1987-90).

Fou assessor del President J. Pujol en temes culturals, impulsant el 1992 la commemoració del Centenari de les Bases de Manresa (1892). Home amb criteri propi i sentit ètic no s'adaptà a les giragonses i genuflexions de la política parlamentària i municipal, per això se'n mantingué a una certa distància.

És autor dels llibres: Prat de la Riba, home de govern (1973), Els anys del franquisme (1978), El llibre negre de Catalunya (1996) i Mestres que han fet Catalunya (2002).

Persona de tracte afable, erudit en molts temes, bon conversador, gaudia d'una memòria extraordinària, sovint amania les seves explicacions amb anècdotes. Dugué a terme una notable tasca d'activista cultural a TV3, TVE i Catalunya Ràdio, mantenint-se sempre dins els paràmetres de l'ordre i el seny de la política oficial i oficiosa.  En les seves intervencions a la TV i la ràdio, practicà un model proper i amable de crònica costumista, que es quedava a mig camí entre la divulgació  i el rigor.

Valora
Rànquings
  1. Ha mort el lluitador independentista Quim Pelegrí i Pinyes
  2. La Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines provoca la desconvocatòria d’un acte organitzat per la Fundación Princesa de Girona
  3. Llibre i web per mantenir viva la memòria de Joan Rocamora
  4. La manifestació "Sant Jordi per la Llengua" finalitzarà a la plaça Comercial del Born
  5. La Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines denuncia la col·laboració de l’Institut Santiago Sobrequés amb la Fundación Princesa de Girona
  6. La Fundació Randa-Lluís M. Xirinacs ha publicat un nou llibre “Demòtica. Autoorganització del poble”.
  7. Naix 'Lo Pregó de la Franja', nou mitjà digital de la Franja de Ponent
  8. Francesc Vilà tindrà una placa dedicada a l’Espluga de Francolí
  9. Més enllà del tarannà festiu, renaix la diada combativa per la llengua
  10. Estrena del primer himne republicà català: "La Campana" de 1838
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid