Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Sahara Occidental
Nou presos sahrauís de Gdeim Izik inicien una vaga de fam indefinida després de setze anys empresonats

Els presos reclamen ser traslladats al Sàhara Occidental, denuncien les condicions de reclusió i exigeixen que el Marroc compleixi els dictàmens dels mecanismes de drets humans de les Nacions Unides

25/09/2026 Internacional
Nou presos sahrauís de Gdeim Izik inicien una vaga de fam indefinida després de setze anys empresonats Nou presos sahrauís de Gdeim Izik inicien una vaga de fam indefinida després de setze anys empresonats

Nou presos civils sahrauís del grup de Gdeim Izik han iniciat aquest dimecres 23 de setembre una vaga de fam indefinida en diverses presons marroquines. Els vaguistes, empresonats arran dels fets relacionats amb el campament de protesta sahrauí de Gdeim Izik de 2010, denuncien que després de gairebé setze anys continuen privats de llibertat lluny del Sàhara Occidental i de les seves famílies.

En un comunicat conjunt, els presos anuncien l'inici del que defineixen com una nova «batalla dels estómacs buits» i situen entre les seves principals reivindicacions el trasllat a centres penitenciaris situats al Sàhara Occidental. També denuncien restriccions en l'accés a l'assistència sanitària, les visites familiars, les comunicacions telefòniques i la correspondència.

La protesta afecta Mohamed Bani, empresonat a Aït Melloul 2; Abdallah Abbah, Mohamed Lamine Haddi i Bachir Khadda, a Tiflet 2, i Sidi El Bachir Boutanguiza, Ahmed Sbai, Naâma Asfari, El Hassan Azaoui i Hassan Dah, a la presó central de Kenitra.

Un dictamen de l'ONU va qualificar d'arbitrària la detenció

Una de les principals demandes dels vaguistes és que el Marroc compleixi les decisions adoptades pels mecanismes de drets humans de les Nacions Unides sobre els membres del grup de Gdeim Izik.

El Grup de Treball de l'ONU sobre la Detenció Arbitrària va concloure en el seu dictamen 23/2023 que les vulneracions del dret a un judici just dels divuit membres de Gdeim Izik examinats eren prou greus perquè la seva privació de llibertat fos considerada arbitrària. El mateix organisme va expressar una «greu preocupació» pels casos denunciats de detenció arbitrària al Sàhara Occidental i va recordar les preocupacions manifestades pel Comitè contra la Tortura sobre aquests presos.

El Comitè contra la Tortura de l'ONU també havia conclòs el 2016, en el cas de Naâma Asfari, que el Marroc havia vulnerat la Convenció contra la Tortura i va reclamar una investigació imparcial sobre els fets denunciats.

La nova protesta arriba, a més, només dos mesos després de la vaga de fam mantinguda durant 46 dies per Asfari entre juny i juliol. Segons l'Associació Francesa d'Amistat amb la República Àrab Sahrauí Democràtica, aquella mobilització es va suspendre després d'obrir-se un diàleg amb l'administració penitenciària marroquina sobre qüestions com l'apropament dels presos a les seves famílies. L'entitat denuncia que els compromisos adquirits aleshores no s'han materialitzat.

Reclamen protecció internacional

Els nou presos reclamen també que el Consell de Seguretat de les Nacions Unides incorpori al mandat de la MINURSO la vigilància dels drets humans al Sàhara Occidental. Igualment, demanen que el Comitè Internacional de la Creu Roja pugui accedir al territori i visitar les presons i els centres de detenció.

En el comunicat responsabilitzen les autoritats marroquines de la seva integritat física i psicològica i fan una crida a les organitzacions de drets humans i als organismes internacionals perquè intervinguin davant el govern del Marroc.

El cas de Gdeim Izik continua estretament lligat al conflicte pendent de descolonització del Sàhara Occidental. Les Nacions Unides mantenen el territori en la seva llista de territoris no autònoms, mentre que el Marroc en controla de facto la major part i el considera part del seu territori.

Valora
Rànquings
  1. Zeroport anuncia el recorregut de la manifestació contra l’ampliació de l’aeroport del Prat
  2. La ILP per garantir el caràcter públic de la sanitat arribarà al Parlament el 19 d’octubre
  3. Com pot caure el règim de l’abús
  4. Els CDR commemoraran els nou anys de l’1-O amb una mobilització a Urquinaona
  5. Risc més esforç és igual a riquesa?
  6. El Sindicat de Llogateres obre el curs davant un bloc amenaçat per l’especulació
  7. Lluc Salellas: “la unitat popular ha de començar al carrer, es construeix des de baix, que és d’on poden sorgir els continguts i les propostes realment transformadores i revolucionàries que necessita el poble”
  8. La Marxa Macià recorrerà el camí de Prats de Molló a Olot cent anys després
  9. Concentració a Barcelona contra els desnonaments arran del cas de la Maricarmen
  10. Una parella de 81 i 74 anys afronta un desnonament a Badalona per haver avalat la hipoteca del fill
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid