Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
8 de Març
Comença al Kurdistan la Marxa Mundial de Dones amb una crida per la llibertat femenina i dels pobles

L’edició d’enguany passarà per diverses nacions sense estat d’Europa occidental, passant per Catalunya, abans d’arribar al seu punt de destí, a Portugal

08/03/2015 Gènere

La caravana europea de la quarta Marxa Mundial de Dones arrenca aquest cap de setmana al Kurdistan del Nord (Turquia), amb la lluita feminista de les dones kurdes com a eix vertebrador dels primers dies d’actes. La Marxa, que té lloc des del 2000, tindrà enguany altres manifestacions arreu del món, entre les quals una convocatòria mundial el 24 d’abril en memòria de les 1.129 víctimes de l’esfondrament de l’edifici Rana Plaza (Bangladesh), una trobada africana, una caravana al Quebec i una altra a l’Amèrica Central.

Tal i com ha assenyalat la Confederació Sindical de Catalunya (CSC) en una notícia, la Marxa ha tingut des del seu origen un fort vincle amb les nacions sense estat i amb els drets dels pobles. La primera edició, l’any 2000, va néixer a partir de l’exemple d’una marxa feminista al Quebec, l’any 1995, que va reclamar millores econòmiques i socials per a les dones quebequeses. La caravana del 2000 va arrencar amb el suport de cinc milions de signatures arreu del món que demanaven la fi de la pobresa i de la violència contra totes les dones.

D’ençà s’han fet dues edicions més, els anys 2005 i 2010, i s’han anat actualitzant les demandes de la Marxa -n’hi ha de generals a escala global i d’específics a escala estatal/nacional. Entre els objectius globals, la Marxa Mundial de Dones vol “promoure la igualtat i la justícia entre les dones i els homes, entre les dones mateixes, i entre tots els pobles”. Enguany, un dels aspectes considerats per la Marxa és la situació de les dones sahrauís i el dret a l’autodeterminació del Sàhara Occidental.

La Marxa propugna la unió i l’articulació de les dones i dels grups de la societat civil i propugna el “desenvolupament i implementació d’accions i propostes feministes que denunciïn les institucions econòmiques i financeres”. També reclama l’autonomia dels pobles. I és aquí on s’estableix un lligam especial entre la Marxa Mundial de Dones d’enguany i el Kurdistan, donat que és en aquest país -i molt concretament als tres cantons del Kurdistan Occidental, a Síria- on el moviment kurd està intentant construir un nou model polític, social i econòmic en què el feminisme és un dels pilars principals.

La caravana europea recorrerà diversos països abans d’arribar a la zona occidental del continent. És previst que passi per Occitània, per Catalunya -a Barcelona entre els dies 25 i 28 de setembre, amb actes programats-, pel País Basc i per Galícia, abans d’arribar a Portugal, país on conclourà el mes d’octubre.

Valora
Rànquings
  1. Gràcia Llibertat commemora nou anys de concentracions independentistes amb el record de Pepa Arenós
  2. Cinc mesos de vaga indefinida a les biblioteques de Barcelona sense una solució al conflicte laboral
  3. Josep Marlès, un dels protagonistes de Prats de Molló: «Allò va ser realment molt important»
  4. La Intersindical convoca la vaga general de l'11-N per denunciar l'empobriment de la classe treballadora i reclamar sobirania
  5. València tornarà a exigir responsabilitats per la DANA dos anys després de la tragèdia
  6. Ecologistes en Acció alerta del risc d'un núvol tòxic a Castelló per les mancances de seguretat d'una futura planta d'amoníac
  7. Els sindicats educatius convoquen una vaga el 26 de novembre i una gran manifestació per defensar l'escola pública
  8. Catalunya Nord reivindicarà a Perpinyà esborrar la frontera imposada pel Tractat dels Pirineus
  9. L'Aplec del Puig reivindica la sobirania del País Valencià per defensar la llengua, la terra i els drets socials
  10. L'OJS convoca una manifestació juvenil el 7-N per denunciar la precarietat i preparar la vaga general
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid