Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Mitjans
Com manipula El Periódico l’enquesta del GESOP

Anàlisi de Contrastant

27/01/2014 Comunicació

La portada d’El Periódico de Catalunya del 14 de desembre de 2013 és un clar exemple de manipulació dels resultats d’una enquesta, en aquest cas, de l’enquesta sobre els resultats del referèndum del 9 de novembre de 2014.

El titular, molt destacat, diu 'El sí a la independència guanya sense arribar al 50%.' També hi ha els resultats parcials de les dues preguntes i un formatge que ofereix els resultats finals:


       Primera pregunta         Segona pregunta      Total
Sí:        52,3%                        84,3%                      44,1%
No:       30,4%                       11,1%                       36,2%
No es
defineix: 17,3%                      4,6%                         19,7%

Segons aquestes dades, el titular és correcte: el sí a la independència obté el 44,1%. Aquesta interpretació de les dades, però, és interessada. La raó és evident: té en compte el 100% dels enquestats, però n'hi ha un percentatge que, segons el GESOP, 'no es defineix'. Per tant, a l'hora d'interpretar el referèndum no s'ha de comptar. És sabut que en un referèndum només es tenen presents dos vots: el sí i el no. Per tant, si tots els vots menys un fossin blancs o nuls, guanyaria l'opció triada pel vot vàlid.

Així doncs, cal refer els resultats de l'enquesta de GESOP a partir del nombre de sis i de nos que els enquestats van manifestar obertament:


         Primera pregunta      Segona pregunta              Total
Sí:        63,24%                     88,36%                       55,88%
No:       36,76%                     11,64%                       44,12%*

* El 44,12% surt de la suma dels dos nos: el de la primera pregunta i el de la segona.

El sí, doncs, passaria del 50%: obtindria el 55,88%.

En conseqüència, El Periódico entra en campanya tot just formulada la pregunta i evidencia què farà d'ara endavant, tant si hi ha referèndum com si no: adaptar els resultats de les enquestes a la seva ideologia i confondre i enganyar els ciutadans, lectors o no, amb la presentació d'enquestes i d'informacions esbiaixades.

[Publicat originalment a www.vilaweb.cat/contrastant].

Valora
Per saber-ne més
Rànquings
  1. La vaga general de l'11 de novembre pren força amb una seixantena de comitès actius arreu de Catalunya
  2. La reivindicació de memòria a Via Laietana 43 arriba a la concentració número 100
  3. Cent concentracions davant de Via Laietana 43 per exigir la fi dels usos policials i recuperar la memòria de la repressió
  4. La crisi crònica de l'estat espanyol i unes eleccions que no resoldran res
  5. La catalanofòbia continua afeblint l'ús social del català i obliga a repensar les polítiques de normalització lingüística
  6. Ecologistes en Acció alerta del risc d’allargar la vida de les nuclears catalanes, 37 anys després de l’accident de Vandellòs I
  7. L'Institut d'Estudis Catalans acull una jornada sobre les reclusions femenines i les presons de dones
  8. El personal educatiu decidirà en una consulta la continuïtat de les vagues després de l'11-N
  9. Àlex Romaguera: «La Transició també s'ha legitimat silenciant les víctimes de la repressió de l'estat espanyol»
  10. L'Aplec del Puig, una cita històrica que manté viva la lluita pels drets nacionals del País Valencià
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid