Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
XILE
Incidents per la mort d'un jove maputxe

Dimarts van trobar mort el membre de la comunitat Rayén Mapu Rodrigo Elicer Melinao Licán (que estava pròfug des del juliol passat després de ser condemnat a 5 anys de presó) i la família acusa a la policia xilena de l'assassinat

11/08/2013 Internacional

El jove mauptxe Rodrigo Elicer Melinao Licán (26 anys) va ser trobat mort amb impactes de bala aquest dimarts passat al matí a la Regió de l'Araucanía. El membre de la comunitat Rayén Mapu va ser condemnat el 24 de juliol passat a 5 anys i 1 dia per incendi forestal i a 541 dies més per danys a dos autobusos i un camió. Melinao no es va presentar a la lectura de sentència i des de llavors es trobava pròfug.

Davant de les sospites que la policia xilena estigui darrera de la mort de Meliano, el govern xilé va ordenar una revisió de les armes dels carrabiners de la zona i dels seus fulls d'operacions, concloent que no es va usar la munició de la policia en la mort del jove maputxe. El general director de Carrabiners, Gustavo González, va assegurar que "els antecedents recopilats fins ara indiquen que no hi ha participació de personal institucional en el crim". Tot i això, els familiars del jove assassinat responsabilitzen a la policia xilena de l'acte criminal.

Després que el Servei Mèdic Legal (SML) lliurés el cos del jove a la família, ratificant que la seva mort es va deure a traumatisme toràcic per ferida d'escopeta, les comunitats maputxes que van assistir al seu funeral van emetre un comunicat on es demana que el govern xilè "reconegui la seva responsabilitat en la mort d'aquest jove pare de família de la Comunitat Rayen Mapu" i que "Aquest covard assassinat no és sinó la conseqüència de la militarització del nostre territori, la qual hem vingut denunciant i no hem estat escoltats. El mateix relator especial de les Nacions Unides, en recent visita a Xile va assenyalar que els nivells de repressió que pateixen les comunitats és insostenible i que per això es justifiquen les accions que portem a terme a favor de la protecció dels nostres nens, dones i ancians ". Les comunitats van exigir "la desmilitarització immediata del nostre territori, la retirada del gran contingent de la policia militaritzada que ens té vivint en un estat de setge i la devolució del nostre territori usurpat per forestals i particulars".

Durant els actes de record en memòria de Rodrigo Elicer Melinao es van produir incidents entre els membres de la comunitat maputxe (molt crítica amb l'Estat xilè) i la policia.

Valora
Rànquings
  1. El Col·lectiu de Dones dels Països Catalans consolida la xarxa i incorpora dones de Catalunya Nord
  2. L’ANC convoca una protesta contra l’homenatge a la selecció espanyola al Camp Nou
  3. Elena Gual reivindica un independentisme disposat a desobeir fins al final
  4. Pep Musté i Teresa Putellas, homenatjats a la 24a Marxa dels Vigatans
  5. Arbúcies homenatjarà Blanca Serra amb la presentació de "La revolució pendent"
  6. Els eufemismes de l’explotació reproductiva
  7. La vaga continua tancant biblioteques de Barcelona davant el silenci de l’Ajuntament
  8. La Coll@nada defensa el caràcter antiracista del «Fes-ta el dinar» davant Aliança Catalana
  9. El Camp Nou s’omple d’estelades en resposta a l’agressió policial d’Elx
  10. Madò Farta convoca una cadena «a la fresca» contra la turistificació a Palma
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid