Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Euskal Herria-Amèrica Llatina, algunes "casualitats" històriques

Per Andoni Baserrigorri, editor del portal independentista basc Boltxe Kolektiboa

Un recent viatge per Amèrica Llatina, i converses amb revolucionaris/es llatinoamericans, han tret a la llum, algunes "casualitats" històriques que hi ha entre l'esdevenir històric basc i dels pobles de la nostra Amèrica.

Euskal Herria, és un poble originari europeu, així com a Amèrica llatina sobreviuen tot desenes de pobles originaris que mantenen vives les seves tradicions, caràcter i fins i tot idiomes. Tant Euskal Herria com aquests pobles es veuen oprimits tant per l'invasor castellà, com posteriorment per les burgesies locals, molt còmodes en aquesta posició de dominació, fent de "delegats" de la colònia i repartint dividends amb aquesta. 

21/03/2011 18:31 Andoni Baserrigorri
Per Andoni Baserrigorri, editor del portal independentista basc Boltxe Kolektiboa Per Andoni Baserrigorri, editor del portal independentista basc Boltxe Kolektiboa
No és molt diferent el paper del PNB, dreta regionalista basca, disfressada d'abertzale, de certs partits en els països americans que avui fan el trist paper de gendarmes del capitalisme en els seus països i mentre amb la boca petita, fan nacionalisme barat-futboler, amb la mà dreta manegen la porra que castiga els pobles.


Però anem a l'any 1492, any del "descobriment". Descobriment per dir-ho d'alguna manera, ja que en realitat les naus castellanes es dirigien a Àsia, o les índies com les anomenaven ells. Es van topar amb un continent habitat, que era per a ells un filó de riqueses, i que immediatament van procedir a robar i espoliar en una de les majors operacions de saqueig de la història. Allà ja hi havia molts pobles vivint i treballant, no van descobrir res que no estigués descobert ja per aquestes persones.


Van portar la creu i l'espasa, però van emprar amb més habilitat l'espasa. Van ser milions d'éssers humans els que van assassinar i delmar en nom de la creu; com avui dia fa l'imperialisme en la seva egoista recerca del petroli, les raons no eren tan humanitàries. Ni a l'imperialisme li importa la democràcia ni als conqueridors espanyols de l'època els importava massa l'evangelització. Aquests buscaven el petroli a l'Iraq, Líbia, etc. i aquells buscaven l'or i la plata.


Poc abans de l'any 1492, Isabel, reina de Castella i Ferran rei d'Aragó es casen i unifiquen els seus regnes. Envaeixen l'estat musulmà del sud de la península, i de Granada, i només els queda envair el regne basc de Navarra, per aconseguir el seu ambiciós pla d'unificar la península ibèrica en un sol estat. El que posteriorment es coneixeria com Espanya.

 En 1512, entren a sang i foc a Navarra i consumen la invasió de l'estat basc. No és casualitat doncs, que en un interval de tot just 30 anys, el posterior estat espanyol comenci a construir el seu imperi a sang i foc. Sang granadina, sang basca i sang dels pobles originaris d'Amèrica. En una paraula, la invasió de la part d'Euskal Herria que quedava lliure, com a estat sobirà i independent en l'Europa d'aquells anys, forma part de la mateixa estratègia d'invasió, saqueig i dominació d'Amèrica. De la mateixa manera que a Amèrica van portar l'espasa i la creu, aquí a les terres basques, van portar la inquisició i l'espasa. Milers de bascos/es van morir defensant la sobirania sota l'espasa assassina espanyola.
Rànquings
  1. Avui la Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines ha penjat 3 pancartes a 3 empreses patrones de la Fundación Princesa de Girona
  2. Marxa sobre Montserrat per plantar cara a la monarquia espanyola
  3. La Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines convida a cremar la fotografia de Felip VI a les fogueres de Sant Joan
  4. Crònica d’una mort anunciada
  5. Fuita d’aigua radioactiva en el circuit primari del reactor de la Central Nuclear d’Ascó I.
  6. "Tan fàcil com posar un filtre verd"
  7. El Delta del Llobregat, un paradís amenaçat
  8. Feixos de llenya d'arreu dels Països Catalans per a la regeneració de la Flama del Canigó
  9. El futur no aterra amb més avions
  10. El Col·lectiu de Dones dels Països Catalans denuncia l’espoli de les obres de Sixena i exigeix que romanguin al MNAC
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid