Qui sol promoure l'ensenyament immersiu són generalment les associacions, fruit d'iniciatives que sorgeixen dels sectors populars conscienciats atès el menysteniment institucional. En serien exemples la Bressola a la Catalunya Nord, la Diwan a la Bretanya, l'Ikastola a Iparralde o la Calandreta a Occitània.
El curs 2008-2009 un total de 2.956 nens nord-catalans van ser escolaritzats en bilingüe, és a dir un 4,3%. Segons la Federació per les Llengües Regionals a l’Ensenyament Públic, aquesta xifra suposa un aprenent bilingüe per 1,2 quilòmetres quadrats i un alumne bilingüe per 145 habitants. La Catalunya Nord és dels territoris més mal situats, ja que tot i ser comparable a la de l'ensenyament a la Bretanya britòfona, la situació a Cròsega, Alsàcia i sobretot Iparralde és molt millor. Tot i que aquesta constatació, la millora evolutiva ha estat superior a la Catalunya Nord, és a dir que el percentatge de creixement de nens que incorporen el català al seu aprenentatge ha estat més alt que als altres territoris ocupats.