Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
El tren de València a Barcelona tarda el doble que de València a Madrid

La política anhiliadorament centralista de l'estat espanyol es posa de manifest sobretot en infraestructures, que és potser l'àmbit en què aquesta estratègia d'estructurar radialment l'estat al voltant d'un nucli que és Madrid es fa més evident.
 
El tronc d'aquesta estratègia es basa, doncs, en impedir de totes totes el reforçament de les comunicacions nacionals entre els diferents territoris dels Països Catalans amb el fi d'evitar-ne la tan temuda cohesió nacional, que envalentiria les aspiracions emancipadores del país. Una prova fefaent n'és el recentment inaugurat TAV que connecta València amb Madrid amb tan sols 95 minuts. Exactament la meitat del que es tarda en anar de València a Barcelona, ni més ni menys.

30/12/2010 02:53 Política
mapa_vilaweb
 
En aquest sentit veiem com la política de l'estat espanyol respecte infraestructures es basa en 1, invertir copiosament en línies d'alta velocitat en detriment d'altres serveis molt més utilitzats i essencials en la vida diària, que són els que utilitzen els treballadors: rodalies, regionals i d'altres serveis de proximitat. I 2, en invertir copiosament en la connexió amb la capital de l'Estat. Com? A l'estil franquista, teixint les infraestructures seguint un model radial únic i invariable que connecti amb el centre del món, per així frenar les comunicacions interiors entre les "perifèries", essencials com són per mantenir un país unit i en puixança. 
 
Què està aconseguint el TAV València-Madrid? Omplir la ciutat de madrilenys i espanyolitzar València, per si no ho estava prou, i facilitar que els valencians es relacionin abans amb Madrid que amb Barcelona. El TAV València-Madrid s'ha construït amb aquestes finalitats, no pas per la demanda, ja que segons les últimes dades conegudes, que daten de l'any 2006, 1.115.000 de passatgers l'any circulen entre València i Madrid i 2.476.000 ho fan entre València i Barcelona, dels quals un milió i mig utilitzen l'Euromed. 
 
El tram València-Madrid ha costat 12.410 milions d'euros. El cost s'ha disparat per sobre dels 6.000 milions d'euros i quan acabin les obres de tots els trams al País Valencià i Múrcia la xifra assolirà els 12.000 milions, cosa que portarà l'estat espanyol a un elevat dèficit públic. A més, serà difícil poder amortitzar la inversió perquè la demanda no és tan alta com ens fan creure. Això sí, a la foto de la inauguració, els principals interessats, que no són els viatgers: PP (Francisco Camps, Rita Barberá) i PSOE (José Blanco).
 
{youtube}fPk1XCTBWY8{/youtube}
{youtube}ySkK9g7rhNg{/youtube}
 
Transport -ista: centralista i elitista
 
6uwkfAixí ens trobem que es fomenta un transport centralista i alhora elitista. Centralista perquè treballa únicament per millorar les connexions amb Madrid i elitista perquè inverteix molt més en el transport de plaer que en el de necessitat, utilitzat per milions de treballadors cada dia. Tant és així que al País Valencià es va organitzar una peculiar benvinguda al TAV el passat 18 de desembre per denunciar la millora de les connexions amb l'exterior i per contra l'abandonament de les infraestructures de necessitat, interiors. En aquest sentit, la plataforma Salvem el Tren reivindica "un tren digne i de qualitat" per a la Vall d'Albaida, el Comtat i l'Alcoià, alhora que exigeixen la renovació i millora del tren d'Alcoi.
 
A Barcelona també no són pas pocs els moviments populars que s'han creat de protesta per l'abandonament que pateixen les comunicacions de proximitat. Per exemple la Plataforma d'Usuaris de Renfe, que a Girona porta molt de temps queixant-se pels reiterats problemes que pateix el tan necessari tren de Portbou a Barcelona, que molta gent utilitza diàriament per anar a treballar i que dia per altre és notícia per les incidències que pateix. Cal destacar que la inversió en aquest tipus de transport, a diferència del TAV, ha estat nul·la, ja que es tarda el mateix en anar de Girona a Barcelona que fa 20 anys. Existeixen plataformes d'usuaris al Camp de Tarragona i a Manresa, també.
 
Alt impacte ecològic
 
Més d'una vintena d'entitats van signar un manifest titulat "Tren sí, AVE no", en què denuncien l'impacte ecològic que està provocant el TAV al País Valencià. Posen de relleu el malbaratament de recursos públics, el deteriorament ecològic, l'augment del risc d'inundacions i de la contaminació, etc. I a banda, assenyalen que el TAV "és un model de transport elitista que es planteja per a una minoria d'alt nivell econòmic i no com un servei públic per t
tav
ots". A més, lamenten que el TAV suposa de facto "l'abandonament dels trens convencionals" ateses les grans inversions en manteniment i modernitzacions que faran falta. També "incomunica els territoris per on passa", alerta.
 
En aquest sentit, aposten per "un sistema de transport que sigui públic, amb trens moderns, còmodes, assequibles i polivalents amb gran capacitat de freqüència, que donin servei al territori i adaptats a les diferents demandes i necessitats." En definitiva, un tren per la majoria de la gent. Ecologistes en Acció ja va denunciar l'any 2003 la manca d'inversió "en el servei públic de la majoria", a banda d'alertar  "dels greus impactes ambientals, els desequilibris territorials, l’alt cost econòmic, l’elevat consum energètic i l’escassa utilitat social" del TAV.
 
De la seva banda, segons Compromís per Alcúdia, el TAV València-Madrid costarà el triple que l'autobús en bitllet d'anada (+201%) i tres vegades i mitja més en anada i tornada (+258%). A una família de quatre persones els costarà 512 euros el viatge d'anar i tornar en TAV de Madrid a València i 143 euros en autobús. Amb els 369 euros que t'estalvies pots pagar-te l'hotel dels quatre durant tres nits. 
 
Andreu Valor diu en una cançó: "Obro els meus ulls, intento veure al meu voltant què ocorre. Veig que ens estan robant". Doncs això.

 
{youtube}LSs00IU1W3M{/youtube}
{youtube}JCoHirW5Q4k{/youtube}
 
 

Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid