del primer cicle d'educació infantil de manera que avanci cap a una oferta pública suficient i assequible amb equitat i qualitat i en garanteixi el caràcter educatiu. En la seva implantació progressiva es tendirà a l'extensió de la gratuïtat, prioritzant l'accés de l'alumnat en situació de risc de pobresa i exclusió social i la situació de baixa taxa
d'escolarització.»
Els equips d’atenció primerenca desapareixen dels centres de 0-3 a mitjan juny, encara que els infants i les docents hi romanguin fins a finals de juliol. Què fem en tot aquest temps amb els alumnes amb necessitats educatives especials? I el problema més gran: s’ha promogut gratuïtat sense poder garantir la universalitat, ja que l’oferta de places educatives no pot donar resposta a tota la població infantil potencial que s’hi voldria acollir. A Mallorca, l’oferta de places educatives (inclou la xarxa pública i complementària) es troba al 41%; a Eivissa, al 31%; a Formentera, al 65%; i a Menorca al 83%. Per tant, la mitjana d’oferta balear de places educatives s’eleva al 43% gràcies al percentatge de l’illa de Menorca.
Per aquest motiu, l'administració està incentivant que els centres concertats construeixin aules de 0-3 anys i així incorporar les al concert educatiu, eixamplant la xarxa de privada-concertada. Contrasta aquesta situació de l’etapa infantil amb la destinació de 60 milions d’euros per a un pla pilot d’elecció de llengua que considerem del tot innecessari i desencertat.
Cal tenir present la deriva que estan agafant altres CCAA governades pel PP amb tema de 0-3. L’estratègia és la mateixa: creixent increment de gratuïtat amb la intenció expressa de fer créixer la xarxa privada i l’increment de la seva oportunitat de negoci. Laboralment, tot això repercuteix en la precarietat d’aquests llocs de feina, molt lluny de les que regeixen per als professionals docents de la resta d’etapes educatives: salaris pròxims al SMI, jornades lectives setmanals que s’apropen a les 40 hores, calendari laboral que no coincideix amb el de la resta d’etapes educatives.
Per tot això:
● És prioritari augmentar les places públiques i de gestió pública amb un pla de xoc que potenciï la creació de centres 0-6 anys, gestionats directament per la Conselleria d’Educació. L’administració té recursos per fer-ho i obtenir sol per a aquests equipaments.
● Apostem per centres de 0-6 anys perquè les dimensions humanes dels centres educatius són sempre una garantia de qualitat i de coherència de projecte pedagògic.