Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
1705- Manifestació de llaços grocs "antiborbònics" durant la diada de Sant Jordi

Manifestació de llaços grocs "antiborbònics" durant la diada de Sant Jordi

23/04/1705 Tal dia com avui

El dia de Sant Jordi de 1705, el virrei borbònic a la cort de Madrid informà que : “El anhelo con que se esperan las armadas enemigas, a que estos naturales llaman la Redención, y los capuchinos a los ingleses, y la demostración de haberse celebrado el día de San Jorge, nombre del príncipe de Darmstadt, con ponerse más de dos mil personas de esta ciudad (Barcelona) la divisa de una cinta amarilla en el sombrero, que es el color del príncipe, como lo han ejecutado en la de Vique (Vic).”. El groc era el "color del príncipe" Jordi de Darmstadt (Darmstadt era ex-lloctinent de Catalunya i Governador de la recentment conquerida Gibraltar) i els colors dels Àustries eren el groc i el negre. A més a més el llaç groc feia desenes d'anys que s'usava a Anglaterra (aliats dels catalans austriacistes). Pocs mesos després els borbònics van començar a executar catalans austriacistes per portar llaços grocs (hi ha documentades execucions el 19 de juny a Molins de Rei i  el 27 d'agost a Vic ). També està documentat que els signants del Pacte dels Vigatans portaven llaços grocs.

La festa de Sant Jordi se celebra a Catalunya des del segle XVI (des de l’any 1456 és el patró oficial de Catalunya). El costum de donar una rosa vermella a les dones prové d'aquesta època quan els homes envien aquest detall a la dona de qui estaven enamorats a través d'un amic, amiga o familiar. Però ha aconseguit mantenir-se durant tant de temps gràcies a la Fira de la Rosa que es va instal·lar al Palau de la Generalitat, on les dones assistien a missa en motiu de la diada de Sant Jordi. Amb el Decret de Nova Planta i l'eliminació de la Generalitat els anys següents (1715, 1716...) es van començar a fer les paradetes de la Fira de la Rosa pels carrers del voltant del Palau i la tradició es va anar estenent.

Valora
Rànquings
  1. Gràcia Llibertat commemora nou anys de concentracions independentistes amb el record de Pepa Arenós
  2. La vaga general de l'11 de novembre pren força amb una seixantena de comitès actius arreu de Catalunya
  3. La Intersindical convoca la vaga general de l'11-N per denunciar l'empobriment de la classe treballadora i reclamar sobirania
  4. València tornarà a exigir responsabilitats per la DANA dos anys després de la tragèdia
  5. Cent concentracions davant de Via Laietana 43 per exigir la fi dels usos policials i recuperar la memòria de la repressió
  6. Cinc mesos de vaga indefinida a les biblioteques de Barcelona sense una solució al conflicte laboral
  7. L'Institut d'Estudis Catalans acull una jornada sobre les reclusions femenines i les presons de dones
  8. L'Aplec del Puig reivindica la sobirania del País Valencià per defensar la llengua, la terra i els drets socials
  9. Àlex Romaguera: «La Transició també s'ha legitimat silenciant les víctimes de la repressió de l'estat espanyol»
  10. L'Aplec del Puig, una cita històrica que manté viva la lluita pels drets nacionals del País Valencià
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid