Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
MANIFESTACIÓ 1976
40è aniversari de la manifestacions per l’amnistia de 1976

Fa 40 anys de les manifestacions per l’amnistia del dia 1 i 8 de febrer de 1976 que provocaren que per primer cop diversos ajuntaments i entitats es posicionaren en favor de l'amnistia.

04/02/2016 Memòria històrica
Les manifestacions per l'amnistia del febrer de 1976 van ser dues marxes que van tenir lloc el dia 1 i 8 de febrer de 1976 a Barcelona. La primera exigia l'amnistia per als sis-cents presos polítics que restaven a les presons espanyoles, i la segona, encoratjats per la resposta ciutadana de la primera, duia com a lema "Llibertat, amnistia i Estatut d'Autonomia". Ambdues manifestacions foren les primeres grans manifestacions després de la mort del dictador espanyol Francisco Franco i ambdues foren prohibides pel Govern Civil.

La manifestació del 8 de febrer va ser convocada per la bona resposta ciutadana de la primera. La manifestació es va convocar al Parc de la Ciutadella, però aquest va ser clausurat i rodejat per un desplegament policial molt més nombrós que a la manifestació de l'u. Els manifestants s'organitzaren en diferents columnes humanes que es dirigiren al centre de la ciutat. Algunes d'aquestes columnes començaren a la plaça Letamendi, la plaça Sagrada Família, el Mercat de Sant Antoni o la plaça Virrei Amat. Les càrregues policials es repetiren de nou pel centre de la ciutat (les més intenses als districtes de Gràcia, de l'Eixample i de Ciutat Vella). En una d'aquestes càrregues policials va perdre l'ull per l'impacte d'una pilota de goma el gironí Just Manuel Casero.

Els dies posteriors a les marxes foren dies de forta agitació social per aconseguir l'alliberament dels detinguts durant les marxes de primers de febrer. Diversos ajuntaments i entitats es posicionaren en favor de l'amnistia. La premsa estrangera també es féu ressò de les protestes i publicà la fotografia de Manel Armengol.

Valora
Rànquings
  1. Unió de Pagesos es mobilitzarà a Barcelona per exigir mesures urgents que garanteixin el futur de la pagesia
  2. Arran impulsa 65 comitès juvenils arreu dels Països Catalans per preparar la vaga general
  3. L'ANC il·lumina el Montseny amb 60 farells per reivindicar que l'independentisme continua dempeus
  4. «Enigma», un documental sobre la resistència de les nacions sense estat, inicia una campanya de micromecenatge
  5. Els conductors dels autobusos de Girona anuncien que no faran els serveis especials de Fires per la manca de vehicles
  6. 86 anys després de l'afusellament de Lluís Companys, continua pendent la reparació institucional de l'estat espanyol
  7. Què fem el 29 de novembre els independentistes d’esquerres?
  8. Poble Lliure i La Forja denuncien el colonialisme espanyol i reivindiquen que el 12 d’octubre no hi ha res a celebrar
  9. El Correllengua 2026 continua estenent-se pel país amb activitats culturals i una jornada sobre les biblioteques catalanes
  10. L'AJC convoca a Barcelona una mobilització a Barcelona el proper 12 d'octubre
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid