Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
El Tribunal d'Estrasburg condemna l'estat espanyol per atemptar contra Otegi

El Tribunal Europeu dels Drets Humans ha emès una sentència aquest dimarts en què es posiciona contra la condemna que l'estat espanyol va imposar a Arnaldo Otegi per injúries al rei espanyol.

 

Segons el tribunal, l'Estat no ha respectat la llibertat d'expressió del polític abertzale, que va ser condemnat per acusar el monarca d'imposar la monarquia a través de la tortura. El tribunal d'Estrasburg tomba així la sentència de la justícia espanyola perquè dóna prevalença a la llibertat d'expressió.

15/03/2011 14:34 Internacional

L'alt tribunal considera, a més, que les declaracions d'Otegi no van atemptar directament contra l'honor del monarca i valora la pena d'un any de presó imposada a Otegi com a "particularment severa". "Res no justifica una pena d'aquesta magnitud que buscava inevitablement un efecte dissuasiu", conclouen els jutges. 

Aquest tribunal, que actua com a màxim garant dels drets humans a Europa, està presidit pel magistral andorrà Josep Casadevall, que condemna l'Estat a indemnitzar Otegi amb 20.000 euros per danys morals i a sufragar despeses processals per valor de 3.000 euros.

L'origen de la condemna contra Otegi va ser un discurs que va pronunciar el febrer del 2003 en què va afirmar que la visita del Borbó a Donosti era "una vergonya" i que com a cap de la Guàrdia Civil i de l'exèrcit Juan Carlos I era responsable de les tortures que es van practicar durant l'operació contra el diari Egunkaria. Així, va remarcar que el Rei "imposava el seu règim al poble a través de la tortura i la violència". Unes afirmacions que van fer mal a l'estat espanyol, que com és habitual va carregar contra Otegi amb tot el pes de la seva justícia i el va condemnar a un any de presó, una condemna que les institucions europees ara valoren com a "particularment severa" i prioritzen el dret a la llibertat d'expressió. En aquest sentit, el tribunal considera que "una pena de presó per una infracció comesa en el marc d'un discurs polític no és compatible amb la llibertat d'expressió excepte en casos extrems, com un discurs d'odi o d'incitació a la violència".

Un efecte disuassiu

Els jutges van més enllà i afirmen, a la sentència, que la condemna només podia buscar "un efecte dissuasiu", tot i que no critica la impunitat de què gaudeix la monarquia espanyola a l'estat espanyol, on està perseguit criticar-la o atacar-la simbòlicament, tal com va posar de manifest tot l'episodi de la crema de fotografies monàrquiques. Això sí, considera legítim que pugui existir "un debat sobre la seva responsabilitat institucional o simbòlica dintre dels límits del respecte a la seva reputació com a persona". Sobre aquesta qüestió, l'alt tribunal creu  que les declaracions d'Otegi no representen una "ofensa personal gratuïta" contra el rei ni condicionen "la seva vida privada o el seu honor personal".

La sentencia recorda que les declaracions es van fer en el context de l'operació policial al diari Egunkaria però tampoc en condemna el procés i les tortures que es van practicar contra els seus responsables.

 

Per saber-ne més:

"L'Estat ha d'assumir una gestió política per construir un escenari de solucions definitives" 

Otegi, absolt

Otegi: "Després d'anys de persecució i detencions estem marcant l'agenda política del nostre país" 

Euskal Herria: Més presó contra «un interlocutor necessari» 

Nova condemna contra Otegi que posa pals a la roda a qualsevol escenari per resoldre el conflicte 

Garzón processa Otegi, Díez i sis independentistes més per "combinar vots i bombes"

742 presos i preses polítiques basques inicien una vaga de fam

Presó per a Otegi, Rafa Díez, Sonia Jacinto, Miren Zabaleta i Arkaitz Rodríguez

Concentració a Barcelona contra la nova onada repressiva a l'esquerra abertzale

La majoria dels sindicats bascos fan una crida a manifestar-se contra les detencions

LAB convoca concentracions de denúncia per l'operació contra l'esquerra independentista basca

Nova ofensiva repressora espanyola per avortar la solució del conflicte a Euskal Herria

L'Estat espanyol deté deu independentistes bascos, torpedina la via política i criminalitza el sindicalisme abertzale 

 

 

Rànquings
  1. Presentació a l’Ateneu Barcelonès del llibre "La revolució pendent", sobre la memòria del PSAN-Provisional
  2. La paraula que va trencar el silenci
  3. La placa dedicada al creador de l’Estelada a Barcelona desapareguda des de l’any 2018 apareix finalment a Wallapop
  4. El batlle de Sant Martí Vell s’apuja el sou amb el vot contrari de Som Poble – CUP
  5. El SEPC convoca vaga estudiantil el 20 de març en suport a les reivindicacions docents
  6. 90a concentració a Via Laietana 43 per exigir memòria i justícia davant la comissaria de la repressió
  7. Dos agents de la Guàrdia Civil, a judici per vexar un ciutadà per parlar català a l’aeroport del Prat
  8. El professorat rebutja massivament l’acord educatiu i reforça les vagues del 16 al 20 de març
  9. Mallorca cantarà La Balanguera de manera simultània el 29 de maig en una gran convocatòria popular
  10. La vaga docent arrenca amb talls viaris, mobilitzacions a Barcelona i una setmana de protestes fins divendres
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid