Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Jornada pels Drets Socials a Vilafranca del Penedès

El passat dissabte 4 d'octubre es va celebrar a  a l'Escorxador de Vilafranca del Penedès la Jornada pels Drets Socials, hi van participar una seixantena de veïns i veïnes de Vilafranca. La iniciativa partia de la constatació que els drets socials han estat permanentment retallats i redefinits per l'estat capitalista, producte del nou caràcter que va agafar un cop es va imposar l'ideologia neoliberal que, ara per ara, constitueix l'eix fonamental del pensament occidental. Arrel d'allò, s'ha anat teixint la subsegüent política econòmica i social que patim, caracteritzada per la precarietat dels serveis socials i la desvinculació dels governs de cara a complir amb la granatia dels drets socials.

14/10/2009 02:22 Drets i Llibertats

Els drets socials són un conjunt de conquestes de les lluites populars des del segle XVIII i que inclouen, drets humans, civils i polítics que, una vegada constituïda la ciutadania dins de l'estat de dret, demana el pacte social pel qual tota la societat decideix fer un camí comú. A partir aquesta constatació des d'Endavant, CUP i Assemblea de Joves, l'esquerra independentista de Vilafranca, vam decidir reunir-nos per a reflexionar, juntament amb el teixit associatiu de la nostra Vila. Així, la Jornada de drets socials de Vilafranca va néixer com a una eina de pensament i acció popular que revisita antigues temàtiques i pretén cercar noves sortides a problemes que s'arrosegen des de fa temps.

Vam començar per fer una crida àmplia, des de el conjunt de l'esquerra independentista, a totes les entitats, organitzacions i col·lectius que treballen en l'àmbit dels drets socials. Alhora hem definit una jornada enfocada especialment en dos aspectes, l'àmplia participació, i les aportacions teòriques de persones (acadèmics i militants de moviments socials) que han vingut treballant en aspectes específics dels drets que hem definit com a essencials: treball, educació, sanitat i habitatge.

Amb les xerrades del matí, es van definir el concepte i l'estat dels drets socials, particularment vam conèixer l'experència de l'observatori de drets socials de Terrassa i el seu àmbit de treball. Seguidament, el sociòleg Pepe Adelantado, va explicar què s'entén per drets socials i com vivim un falsa imatge de benestar, pensant que és l'estat el que es fa càrrec de les nostres necessitats quan som nosaltres mateixos els que suportem un sistema ple de mentides, a on les prestacions socials ara són inversions, llavors si no tens res, es per que tu no es fes gaire per obtenir-ho, al final, és culpa teva si vius malament.

Tot seguit, els participants es van reunir en grups de treball (educació, sanitat, habitatge, treball) per a analitzar l'estat de aquest drets guanyats per la lluita popular i desmuntats en els últims temps per l'estat capitalista. L'aportació dels assistents es va afegir a la ponència treballda, el resultat ha estat conclusions que volen aprofundir en la cerca de propostes i continuar l'anàlisi de cada àmbit.

Es va finalitzar amb una trobada plenària amb intervencions per a conèixer l'opinió de tothom, en relació a una idea general de com ens hem de organitzar per a tornar a lluitar per aconseguir drets socials, de qualitat i per a tots i totes. En va sortir la proposta de constituir una Assemblea pels drets socials, un espai que treballi específicament en el model social que volem i que necessitem, un espai que convidi a tot el poble amb la funció de reimpulsar la lluita social.

A Vilafranca intentarem constituir-nos davant de la crisi en la perspectiva de que anem a conquerir el futur, que no volem més “plans E”, necessitem que el poble s'organitzi i defineixi quines són les seves idees per a viure dignament, ens cal guanyar el poder de decidir que fer amb les nostres vides, individualment i col·lectiva.

Per al grup que ha organitzat la jornada, ha estat molt important sentir a la gent, donar-los la possibilitat de marcar agenda i nodrir-nos de les seves aportacions i opinions de cap a on hem d'extendre els nostres esforços, l'assemblea pels drets socials buscarà reflectir les conclusions d'aquesta important trobada. Ara, la lluita continua, traient profit d'aquesta experiència i construint poder popular.

Font: Endavant

Rànquings
  1. Neix 'Ràfec', una nova revista d'història social i cultural des de la perspectiva materialista
  2. Poble Lliure i La Forja rebutgen un front d'esquerres amb ERC, els Comuns i la CUP i aposten per reforçar l'independentisme rupturista
  3. Mor en combat un dirigent històric del Front Polisario enmig d'un conflicte cada cop més invisible
  4. Violacions greus de drets fonamentals de la policia contra els 600 cantaires
  5. Garzón es presenta com a víctima a TV3 i dona lliçons de democràcia
  6. Josep Termes rebutja identificar nacionalisme i burgesia en una entrevista a Canigó de 1975
  7. L'Hospitalet rememora el segrest de la Mare de Déu de Núria, una acció de resistència contra el franquisme
  8. L'aplec del Canigó, la primera cita per a la regeneració de la Flama
  9. La vaga indefinida de Biblioteques suma suports sindicals i socials
  10. Commemoració del 60è aniversari del segrest de la Mare de Déu de Núria
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid