El Correllengua 2026 continua desplegant activitats arreu del territori amb un programa que combina conferències, debats, literatura, música i cultura popular. Entre les convocatòries dels pròxims dies destaca la jornada «Biblioteques de Catalunya», que tindrà lloc dijous 15 d'octubre a les Cotxeres de Sants, a Barcelona, i que abordarà tant la trajectòria històrica de les biblioteques populars catalanes com els reptes que afronten actualment.
La iniciativa forma part del Correllengua de Sants, Hostafrancs i la Bordeta, organitzat per l'Assemblea de Sants-Montjuïc i la Coordinadora d'Associacions per la Llengua Catalana (CAL) de Sants, Hostafrancs i la Bordeta.
Les biblioteques, més de cent anys fent cultura i país
La jornada començarà a les 19.30 h, a la sala d'actes de les Cotxeres de Sants, amb la ponència «Biblioteques populars catalanes, més de 100 anys fent cultura i país. De la Mancomunitat de Catalunya (1915) fins avui», a càrrec de Marc Santasusana, historiador i membre de la Intersindical.
A continuació, Montse Serra, bibliotecària i membre de la Intersindical, i Laura Solà, bibliotecària i membre de la CGT, participaran en un debat sobre els reptes actuals de les biblioteques de Catalunya.
L'acte permetrà posar en relació el paper històric de les biblioteques com a instruments de difusió cultural i de construcció nacional amb les problemàtiques que afronta avui el sector.
La jornada tindrà lloc a la sala d'actes de les Cotxeres de Sants, situada a la quarta planta de l'equipament, a la plaça de Bonet i Muixí, 7.
Josep Maria Espinàs, protagonista de diverses activitats
El programa del Correllengua també inclou dues activitats dedicades a l'escriptor Josep Maria Espinàs.
Divendres 16 d'octubre, la Biblioteca Central de Santa Coloma de Gramenet acollirà la xerrada «Obra i perfil de Josep Maria Espinàs», mentre que el mateix dia, a Berga, tindrà lloc una taula rodona dedicada a l'escriptor a la Sala Casino.
Aquestes activitats s'inscriuen en la voluntat del Correllengua de difondre i reivindicar el patrimoni literari català.
Un cap de setmana d'activitats arreu del territori
Entre el 16 i el 18 d'octubre, el Correllengua arribarà a diversos municipis amb propostes adaptades a les iniciatives de les entitats i col·lectius locals.
Divendres 16 d'octubre hi ha previstes celebracions a Sant Just Desvern, Berga i Pedreguer (Marina Alta), a més de les activitats literàries de Santa Coloma de Gramenet i Berga.
Dissabte 17 d'octubre serà una de les jornades amb més convocatòries. Collbató, Puig-reig i Sentmenat celebraran activitats del Correllengua, mentre que al barri barceloní d'Horta-Guinardó tindrà lloc l'acte central al parc de la Font d'en Fargues.
A Mataró, la plaça de Rocafonda acollirà una nova sessió de «Contes a les places», i a Sant Climent de Llobregat s'ha programat una vetllada d'arrel a la plaça de Lluís Companys.
A Berga, el Pavelló de Suècia acollirà la XVII entrega dels Premis Climent Forner, una altra de les activitats incloses en la programació cultural d'aquests dies.
També dissabte, a Celrà, se celebrarà l'acte de cloenda del Correllengua 2026 de la Llera del Ter-Gavarres.
Diumenge 18 d'octubre, Sant Climent de Llobregat completarà les activitats del cap de setmana amb l'espectacle «Els colors de la Martina», al Casal de Cultura.
La llengua com a element de cohesió territorial
La diversitat de convocatòries posa de manifest el caràcter descentralitzat del Correllengua, una iniciativa que es desenvolupa gràcies a la implicació de les entitats locals i que combina la reivindicació de la llengua catalana amb activitats culturals i populars.
Des de les biblioteques i els espais de debat fins a les places i els equipaments culturals, el Correllengua manté la voluntat de fer present la llengua catalana en tots els àmbits de la vida col·lectiva i d'enfortir els vincles culturals entre els diferents territoris dels Països Catalans.
Per consultar totes les convocatòries i les actualitzacions dels actes, es pot accedir a l'agenda del Correllengua de la CAL.