Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Mobilitat
IAEDEN-Salvem l’Empordà planta cara a la variant ferroviària que vol arraconar l’estació de Figueres centre

L'entitat recorda que “Fa més de quinze anys que la ciutadania va parlar clar: el 2008 es van recollir 6.439 signatures per reclamar una consulta popula" i afirma que "No acceptarem que es condemni Figueres a perdre el seu tren de proximitat i a incrementar la dependència del vehicle privat”.

08/09/2025 Territori
IAEDEN-Salvem l?Empordà planta cara a la variant ferroviària que vol arraconar l?estació de Figueres centre IAEDEN-Salvem l?Empordà planta cara a la variant ferroviària que vol arraconar l?estació de Figueres centre

El passat 1 d’agost es va fer públic al BOE l’expedient de licitació per a redactar el projecte de la variant ferroviària d’ample ibèric de Figueres i la remodelació de l’estació de Figueres-Vilafant. Aquesta decisió suposa, de facto, la pèrdua de l’estació de tren al centre de la ciutat, un fet que IAEDEN-Salvem l’Empordà rebutja frontalment. L’entitat ha interposat un recurs i ha presentat al·legacions contundents per aturar un projecte que considera caduc i lesiu per al territori i per a la ciutadania.

Els ecologistes recorden que la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) sobre la qual es fonamenta el projecte es remunta al 2007, i per tant està totalment fora de vigència i no s’ajusta a la legislació ambiental actual. Han passat setze anys des de la seva aprovació, quan la mateixa llei estableix un màxim de quatre. Això fa inviable que es pugui emparar l’execució d’un projecte d’aquesta envergadura en una DIA obsoleta i desfasada.

A més, l’entitat denuncia greus afectacions ambientals i patrimonials:

  • El túnel previst amenaça directament la Silene sennenii, un endemisme empordanès catalogat en perill d’extinció.

  • El traçat projectat impacta sobre les Basses del Terrisser, incloses a l’Inventari de zones humides de Catalunya.

  • El recorregut també travessa zones amb una alta densitat de construccions de pedra seca, reconegudes per la UNESCO com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat.

Segons IAEDEN, el projecte ignora obligacions legals com els estudis de mobilitat, el compliment del Pla Territorial Parcial de les Comarques Nord.orientals o la valoració dels efectes sobre el canvi climàtic. “Es tracta d’un plantejament antic, fet d’esquena al territori i a la ciutadania, que només beneficia interessos allunyats de la realitat empordanesa”, denuncien.

L’entitat defensa una alternativa clara: mantenir l’estació al centre, amb un pas en trinxera o soterrament de les vies. Aquesta opció seria molt més econòmica, menys agressiva per al territori i asseguraria l’ús del tren com a transport públic de referència.

“Fa més de quinze anys que la ciutadania va parlar clar: el 2008 es van recollir 6.439 signatures per reclamar una consulta popular. No acceptarem que es condemni Figueres a perdre el seu tren de proximitat i a incrementar la dependència del vehicle privat”, conclou IAEDEN, que assegura que farà tot el que calgui per impedir el desmantellament de l’estació del centre.

Nota: La Silene sennenii és una planta endèmica de l’Alt Empordà, catalogada en perill d’extinció. El túnel previst per la variant ferroviària travessaria l’únic hàbitat conegut d’aquesta espècie única al món.

Valora
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid