La pobresa ve de lluny: l'esclau era un pobre lligat als  capricis i aberracions d'un amo, el servent era un pobre lligat a un  territori que acatava les ordres d'un senyor feudal, el treballador és  un pobre que depèn de si un capitalista vol emprar-lo (1). Les societats  classistes utilitzen la pobresa com un mecanisme per exercir un poder  repressor sobre les poblacions que controlen. Marx afirmava que, en el  capitalisme, quant més gran sigui el creixement de les fortunes  empresarials, major serà la depauperació de les poblacions (2). Ha de  quedar clar que "el fonament del poder resideix en l'explotació. En la  necessitat per part d'un grup social d'obtenir, mantenir i legitimar la  seva expropiació del producte excedent creat per altres grups socials [i  que] la teoria de l'explotació capitalista, així com els seus efectes  socials [la pobresa], i la teoria de la lluita de classes formen dues  parts intrínsecament relacionades d'un tot" (3). La pobresa s'ha de  mantenir entre les poblacions per desenvolupar-se submises i poder  exercir aquesta capacitat d'explotació, aquest domini de classe.
 
Però, com es genera la pobresa? A les societats esclavistes: per  conquesta i apropiació dels recursos naturals i la despossessió de la  llibertat humana; a les feudals: per consolidació de les invasions  anteriors i la conservació de la propietat privada dels recursos que  eren comunals (4) i, a les capitalistes, mitjançant el sistema  d'explotació laboral. Adam Smith va veure el naixement del capitalisme  com la recerca del benefici, però Marx va ampliar aquesta idea explicant  com els canvis de societat són provocats pels mètodes de producció i  les relacions socials que les originen. En el capitalisme, la pobresa  neix de l'explotació, de la diferència entre la riquesa que produeix el  treballador, però en ser apropiada pel capitalista, aquest lliura a  l'obrer una part bastant menor en la forma de salari, de salaris de  pobresa. És a dir, el treballador sempre percep una part menor de la que  produeix, apropiant-se l'empresari de la diferència o plusvàlua. "Marx  va explicar que la llei econòmica fonamental de la producció capitalista  és la producció de plusvàlua. És a dir, la necessitat d'augmentar  incessantment la quantitat de valor creat en cada cicle productiu [...]  Aquesta llei econòmica es converteix en la llei social general que  caracteritza la societat capitalista " (5).
 
Per tant, repetim, la pobresa és sistèmica i té l'origen en la  relació capital-treball, atès que el treballador sempre percep menys  riquesa de la que produeix, mentre que l'empresari sempre s'apropia  d'una part de la riquesa que no ha produït. Es poden organitzar bancs  d'aliments, menjadors socials, o crear organitzacions per atendre els  pobres, que únicament ajudaran a suavitzar el rigor de la mateixa en  aquests col·lectius, però la pobresa només quedarà extirpada quan el  capitalisme -i amb ell les societats classistes- quedi destruït.
 
Altres mecanismes d'opressió relacionats amb la pobresa
Els capitalistes disposen d'altres mecanismes per exercir el control  sobre els empobrits: la corrupció, la fam i la por, la caritat i, en  última mesura, la repressió policial, judicial i penal. En aquests  mecanismes participen, no només els polítics i acadèmics, sinó fins i  tot institucions com les Organització no Governamental (ONG) i les  fundacions (la de Bill Gates o la de Botín), o personatges mediàtics com  Oriol Bohigas, Geraldine Chaplin, José Corbacho, Pep Guardiola,  Loquillo, Luz Casal, Luís Rojas Marcos, Fernando Trueba, etc. (7). Les  patronals, com la Confederación Española de Organizaciones Empresariales  (CEOE) i el Círculo Empresarial de Promoción, Innovación, Marketing y  Ahorro (CEPIMA), també incideixen en l'empobriment de la població,  eliminant les lleis laborals que protegeixen les obreres: acomiadaments  sense remuneració, eliminació del Salari Mínim Interprofessional i de  les quotes per a les pensions públiques, minijobs de 400 euros,  sense seguretat social, sense horari ni subsidi d'atur, o vacances,  etc. En aquest sentit, cal entendre perquè les institucions caritatives,  actuant a l'ombra del sistema, contribueixen a desmuntar la protesta  social, en voler convèncer-nos que la pobresa pot ser combatuda des de  dins del capitalisme, quan és evident que no és possible eliminar-la si  abans no destruïm el mecanisme d'explotació, ànima i sang del sistema.  Per exemple, un director d'un banc d'aliments, malgrat la seva actitud  de bonisme, tirava la culpa a la crisi econòmica per l'augment de la  pobresa, sense esmentar com és estructural en el capitalisme. Un altre  exemple, en la mesura que els governs tanquen l'accés a les rendes  mínimes d'inserció o les ajudes a la dependència, més famílies o  persones estan abocades a anar a les organitzacions caritatives, com els  menjadors socials, els bancs d'aliments, el voluntariat , etc. També és  evident que aquestes institucions no consciencien a les persones en  situació de risc de la necessitat de polititzar, d'enfrontar i assumir  la destrucció del sistema com a causant sistèmic d'aquestes aberracions  socials (8).
 
Cal, també, recordar com, "igual que ja havia fet Gramsci trenta anys  abans, Foucault va alertar sobre el caràcter difús de les xarxes de  relacions que afermen la dominació, i va insistir que el poder de la  burgesia no es recolza tan sols, ni essencialment, en el control de les  estructures públiques institucionalitzades de coerció i violència (a les  quals s'identifica tradicionalment amb l'Estat), sinó en la seva  capacitat de regular els processos de producció cultural " (9). Això ens  porta a fer-nos diverses preguntes: els partits d'esquerra en els  parlaments i en les diverses administracions, no s'han convertit en  aparells del poder?. No són els que reben i executen les directrius dels  poders empresarials i bancaris? I si és així, poden ser considerats  subjectes socials per a la transformació?
 
Més amenaces d'empobriment des del poder
Incansable en la seva avarícia de patró d'explotadors, el president  de la CEOE carrega contra les regulacions laborals que impedeixen als  empresaris fer contractes d'una hora o un dia, hagin de contribuir per  l'acomiadament o no puguin pagar per sota del salari mínim, així com  acomiadar totes les funcionàries i privatitzar aquests serveis públics  tan indispensables per a la vida comunitària. No obstant això, a  l'esquerra parlamentària no s'hi sent cap veu que reclami confiscar tota  la riquesa productiva apropiada injustament per aquesta classe ociosa, i  enviar a l'exili a la classe empresarial.
 
Així mateix, la consellera d'Ocupació i Afers Socials del govern  basc, Gemma Zabaleta, va anunciar que verificarà si els perceptors  d'ajudes socials tenen el seu empadronament en regla a través dels  "models de cooperació tant amb la policia local com amb l'Ertzaintza". A  aquesta il·lustre vividora de l'erari públic no se li acut proposar un  control policial contra el frau fiscal empresarial o per alts directors  de bancs i empreses, amb la corresponent fugida cap a paradisos fiscals.  Una altra classe, la política, que cal enviar al desterrament.
 
Mentrestant, el duc de Palma aprofita la seva posició de consort real  per beneficiar-se de recursos públics, i el fill de la duquessa d'Alba  titlla de mandroses les andaluses perquè reben un subsidi agrari de  pobresa quan la seva família rep milions d'euros anuals per ser simple i  planerament propietaris de terres que els seus avantpassats es van  apropiar per 'dret' de conquesta. Algú necessita aquesta classe  parasitària?
 
Finalment, el president de govern Mariano Rajoy, en línia amb les  propostes de la patronal en el document Transforma Espanya (9) prepara  minuciosament quin serà el seu full de ruta de retallades-desastre  destinades a incrementar encara més la pobresa. A part de les  privatitzacions encobertes efectuades durant l'etapa del govern  socialista en matèria de sanitat i educació, avancem aquelles  manifestades amb molta cautela en el discurs d'investidura:
 
- En l'econòmic. Retallar el dèficit en 16.500 milions, especialment  el dedicat a la despesa social. Les empreses no hauran de pagar l'IVA  fins que ho hagin cobrat. Limita al 0,4% el dèficit públic de les  diverses administracions. En l'àmbit fiscal no apareixen mesures per  pujar l'impost als rics, o la limitació de salaris màxims dels  directors. Reducció de l'impost de societats a empreses amb ingressos  menors de 5 milions d'euros. Menor taxa d'impostos als beneficis no  distribuïts.
 
- Pel laboral. Congelació de l'ocupació pública, eliminar els dies de  festa pont. Ajudes a l'empresari de 3.000 euros pel primer treballador  empleat (ajuda a autònoms). Profunda reforma integral del mercat de  treball: 'absentisme laboral',
 
- Pel social. Únicament aplicar l'increment de l'IPC a les pensions  més baixes, la resta queden congelades. Si no reduir, almenys congelar  totes les altres ajudes socials. Reformar el sistema públic de pensions  (privatització encoberta).
 
En una paraula, el paper dels polítics és generar polítiques contra  els pobres mentre que el de les associacions és ajudar-los a ben morir,  com reclama el nou model capitalista d'índole maltusià.
 
El capitalisme, quin futur?
Immanuel Wallerstein no dubta a proclamar la defunció del  capitalisme: diu que "la seva desintegració és irreversible, perquè està  a la vista al final del seu declivi iniciat en la dècada dels '70 del  segle passat i la lenta agonia durarà entre vint i quaranta anys més: el  capitalisme modern ha arribat a la fi de la corda. No pot sobreviure  com a sistema i per això passa per l'etapa final d'una crisi estructural  de llarga durada. No és una crisi de curt termini, sinó un desplegament  estructural de grans proporcions [...]. "El capitalisme modern ha  arribat al final del seu camí. No és capaç de sobreviure com a sistema  ", diu Wallerstein i afegeix:"Es tracta de la major crisi de la  història. Estem en la transició a un sistema nou i la lluita política  real que s'ha desfermat en el món amb el repudi de la gent, no plantegen  el nou curs del capitalisme, sinó sobre el sistema que ha de reemplaçar  " (10).
 
Cal prender aquesta declaració amb força precaució, ja que sóc dels  que pensa que sense un fort procés de transformació des de baix, en què  la població i els moviments socials siguin els subjectes principals, que  s'han anat incorporant massivament i assumint-lo com a propi, el  capitalisme pot caure, però quina societat posaríem en el seu lloc? A  més, i no menys important, poc podrem fer contra la pobresa i a favor de  les pobres, si aquests no es mouen, no es mobilitzen, si d'una vegada  no assumeixen una consciència anticapitalista. Com assenyala Rajoy, "és  obvi que aquest programa no pot ser aliè, ni a les difícils  circumstàncies que travessa el nostre país, ni als desitjos que acaben  d'expressar els espanyols a les urnes" (11). Si la població empobrida  segueix votant i participant en aquest model de democràcia  representativa, poc hem de fer. Mentre aquests gestors del capital  trobin legitimació a les urnes per servir a les seves senyories, la  Banca i l'Empresa, poc podrem fer des de la protesta al carrer. Així de  lamentable. S'imposen noves formes de contestació contra el capitalisme.
Referències
1. Càritas, una multinacional especialitzada en l'almoina, assegura  que la majoria de les persones que busquen assistència social, provenen  de l'atur. Anna Flotats. "Els 'nous pobres' són ja un 60% dels  necessitats". Públic, 17 desembre del 2011.
 
2. Si no morissin 120 milions de persones anualment, els pobres  augmentarien en 1.200 milions cada deu anys. La fam, les pandèmies i la  guerra actuen d'obstacles destructius, tal com proposava el clergue T.  Malthus. Veure José Iglesias Fernández. Malthus odiava els pobres, Marx la pobresa.
3. JL Acanda González. Poder i revolució: claus per assimilar a Foucault. Recerca: Revista de pensament i Anàlisi.
 
4. L'actual riquesa dels familiars de la Casa d'Alba procedeix del  serveis prestats als reis castellans en els seus conflictes amb la  noblesa d'aquesta regió. Un dels seus antecessors, el famós III Duc  d'Alba, va ser l'home de confiança de Carles I i Felip II, a Portugal,  Nàpols i els Països Baixos, per més referències.
 
5. JL Acanda González. Treball esmentat.
 
6. El que no farà Càritas, i les altres organitzacions dedicades al  assistencialisme, és conscienciar a aquestes persones en situació de  pobresa o risc d'exclusió social en l'enfrontament de classe amb el  capitalisme. Actuen de sedant-bomber del sistema.
 
7. Banc de Sabadell. Plans personalitzats sobre el futur. “Conversaciones sobre el futuro”. 
 
8. Caritas Europa va proposar i presentar durant el Congrés Europeu  sobre Pobresa i Exclusió Social que se celebra a Madrid, set propostes  polítiques de cara al 2020 entre les quals destaca la de "reduir en un  30 per cent el nombre de persones que viuen sota el llindar de la  pobresa, el que suposa que hi hagi 25 milions menys de pobres ".
 
9. JL Acanda González. Treball esmentat.
 
10. Com un ressò d'aquest document, Rajoy diu: "hem de resoldre com  inserir amb avantatge en un escenari global, més poblat, més competitiu i  més exigent". Veure Seminari Taifa: Quadern n º 8, setembre del 2011.
 
11. I. Wallerstein. La crisi terminal del capitalisme comença per Europa.