Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
1982 Ensorrament de la presa de Tous a causa de les pluges torrencials

1982 Les pluges torrencials (que van arribar als 700 mm) provoquen l'ensorrament de la presa de l'embassament de Tous

20/10/1982 Tal dia com avui

La Pantanada de Tous (popularment la pantanà) és el nom amb què es coneix la gran inundació ocorreguda el 20 d'octubre de 1982 com a conseqüència del trencament de la presa de Tous a causa de les pluges torrencials, que originà una riuada de 16.000 m3/s que arrasà la Ribera del Xúquer.

En algunes localitats, les pluges arribaren a 1000 mm en total des del dia 19 al 21. La magnitud del desastre es va multiplicar quan, a les 19:15 h del dia 20 d'octubre, i després d'unes quantes hores en les que la presa de Tous desbordava per dalt, es va trencar.

El trencament del pantà de Tous originà una riuada al Xúquer de 16.000 m3/s superior fins i tot a la de 1864 i arrasà les comarques de la Ribera Alta i la Ribera Baixa, en especial poblacions com Sumacàrcer, Gavarda, Beneixida, Alberic, Carcaixent i Algemesí.

La zona inundada abastà els 290 km² de superfície. L'autopista A-7 i la via fèrria de Silla a Gandia tingueren també un important paper en la retenció de les aigües.

Moriren 40 persones i aproximadament 300.000 persones es quedaren sense llar en els dies següents. Molts dels habitatges van ser perduts definitivament. Fins i tot, pobles com Gavarda i Beneixida, es traslladaren d'ubicació en els anys posteriors.

Rànquings
  1. Unió de Pagesos es mobilitzarà a Barcelona per exigir mesures urgents que garanteixin el futur de la pagesia
  2. Arran impulsa 65 comitès juvenils arreu dels Països Catalans per preparar la vaga general
  3. L'ANC il·lumina el Montseny amb 60 farells per reivindicar que l'independentisme continua dempeus
  4. «Enigma», un documental sobre la resistència de les nacions sense estat, inicia una campanya de micromecenatge
  5. Els conductors dels autobusos de Girona anuncien que no faran els serveis especials de Fires per la manca de vehicles
  6. 86 anys després de l'afusellament de Lluís Companys, continua pendent la reparació institucional de l'estat espanyol
  7. Què fem el 29 de novembre els independentistes d’esquerres?
  8. Poble Lliure i La Forja denuncien el colonialisme espanyol i reivindiquen que el 12 d’octubre no hi ha res a celebrar
  9. El Correllengua 2026 continua estenent-se pel país amb activitats culturals i una jornada sobre les biblioteques catalanes
  10. Les mutacions de l’independentisme
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid