Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
1924 A la revista El Xut, apareix per primera vegada l'Avi del Barça

1924 A la revista El Xut, apareix per primera vegada l'Avi del Barça, dibuixat per Valentí Castanys

29/10/1924 Tal dia com avui

Xut! fou un setmanari d’humorisme esportiu, dedicat especialment al futbol, que marcà una època i feu escola dins els del seu gènere.

S’imprimia als tallers de Santiago Costa, l’antic editor del Papitu. Alfons Roure (Duvinyals), en fou el primer director, però l’ànima del setmanari fou Valentí Castanys, creador d’unes caricatures inconfusibles. Castanys
signava sempre els seus dibuixos, en canvi en els articles es refugiava amb els pseudònim de Dova.

Xut! utilitzava una llengua col.loquial, de tall urbà, plagada de barbarismes. Inventà també una gerga pròpia pels habitants del “país del sidral”, habitat per “sidralistes”, on hi havia “barrila” i “grimègia” a dojo.

Amb Castanys col.laboraren al Xut! Antoni Ollé Bertran, Manuel Amat i Xavier Picañol, en la part literària i Joaquim Bofarull (Gripau), Albert Mestres, Roca i Opisso, en la part gràfica.

Es mostrà sempre crític amb la premsa del seu temps. Les pàginesdel setmanari narren en to d’humor els esdeveniments esportius de l’època. El Xut! tancà la seva brillant història amb el número 718, de 14 de juliol de 1936. En la postguerraaparegué El Once, també de la mà de Valentí Castanys.

El 10 de març de 1932 es publicà el número 500 amb un d’Opisso on apareixen tots els personatges de Xut!.

Rànquings
  1. Membres de la CACGI tallen l'accés a les ruïnes d'Empùries on s'ha de reunir avui els Borbons
  2. Boicot, talls de carretera i estelades per mar: l'antimonarquisme planta cara a la visita dels Borbons a Empúries
  3. La Fundació Reeixida reivindica els 43 independentistes morts i ferits durant la resistència al cop d'estat del 18 de juliol de 1936
  4. Accions de protesta contra CaixaBank (patrons de la Fundación Princesa de Girona) i la mateixa seu de la FPdGi una setmana abans dels actes Borbònics a Catalunya
  5. L'ANC protesta contra la visita de Felipe VI al Liceu i denuncia que la monarquia «no té cap legitimitat a Catalunya»
  6. Xavier Barberà: «Els independentistes també lluitem pel nostre alliberament de classe»
  7. Ramon Usall: "Existeixen pocs instruments d'espanyolització més eficaços que la selecció espanyola de futbol"
  8. Homenatge als "Patriotes" que fa seixanta anys van segrestar la Mare de Déu de Núria per desafiar el franquisme
  9. El Pi de les Tres Branques tornarà a reunir l'independentisme
  10. La 58a Universitat Catalana d'Estiu sota el lema «Països Catalans més que mai: desenvolupament o progrés»
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid