Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
País Valencià
Mazón vol excloure els autors catalans del Batxillerat i canviar el nom de l’AVL
25/09/2025 Política
El Partit Popular ha proposat en el debat de política general a Les Corts eliminar els autors catalans del currículum de l’assignatura de Valencià en Batxillerat. La mesura, que forma part de l’estratègia del president de la Generalitat, Carlos Mazón, exclouria figures cabdals de la literatura catalana com Mercè Rodoreda o Josep Pla, habituals als programes de secundària i a les proves d’accés a la universitat. En canvi, només es podrien estudiar autors valencians, com Rodolf Sirera, de qui enguany es va preguntar l’obra El verí del teatre a la PAU.

Segons el Consell, l’objectiu és “preservar les senyes d’identitat de la Comunitat Valenciana” i diferenciar el valencià del català. En aquesta línia, Mazón ha anunciat la intenció de canviar la denominació de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) per “Acadèmia de la Llengua Valenciana”, tot i reconèixer-se les dificultats jurídiques i parlamentàries per fer-ho efectiu.

El degà de la Real Acadèmia de Cultura Valenciana (RACV), Luis Miguel Romero, ha aplaudit el pla de “descatalanitzar” les institucions, si bé ha admès que el canvi legislatiu anunciat no és senzill. Actualment, el PP i Vox sumen 53 escons, insuficients per assolir els 60 vots requerits per modificar la llei de l’AVL ni els 66 necessaris per reformar l’Estatut d’Autonomia.

Aquesta ofensiva identitària arriba enmig de les crítiques per la gestió de la DANA d’octubre del 2024, que va deixar 229 víctimes mortals i nombrosos danys materials. Diverses veus assenyalen que la polèmica lingüística respon a una estratègia de distracció per situar el debat públic en un terreny simbòlic i ideològic.

Valora
Rànquings
  1. Oriol de Fàbregues qüestiona el relat del 1714 i reivindica la vigència de les Constitucions catalanes
  2. La llengua com a motiu de sanció: Josep Costa denuncia una actuació abusiva de la Guàrdia Civil
  3. Diumenge 28 de desembre, “mosca morta” amb el diari Ara
  4. La dignitat no entén de competències
  5. La CUP ret homenatge a Francesc Macià a Montjuïc i carrega contra la monarquia i la “falsa transició”
  6. Pobles Vius reclama aturar les subvencions al biogàs arran del brot de grip aviària a Bellpuig
  7. Xarxa contra l’urbanisme inundable i insostenible
  8. Un bon cop de guillotina al Català de França
  9. Actualització: Els camions amb gallines sacrificades pel brot de grip aviària travessen Bellcaire d’Urgell
  10. La variant de Celrà fa un pas endavant per treure el trànsit del centre del municipi
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid