El Col·lectiu de Dones dels Països Catalans, amb especial implicació de les dones de la Franja de Ponent, ha fet públic un contundent posicionament contra el trasllat de les obres d’art del monestir de Sixena al territori aragonès, tal com ha ordenat la justícia espanyola. Les peces, actualment custodiades pel Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), han estat objecte d’una llarga disputa judicial que el col·lectiu qualifica d’“espoli”.
Les representants del col·lectiu denuncien que darrere d’aquesta operació hi ha interessos estrictament polítics que ignoren tant la història com la realitat patrimonial i eclesiàstica del territori. Recorden que el monestir de Sixena formava part del bisbat de Lleida fins a la reorganització imposada pel concordat del règim franquista amb el Vaticà, que va buscar fer coincidir les diòcesis amb les províncies administratives, una alteració artificial dels límits històrics.
A més, recorden que les obres reclamades no s’haurien conservat sense la intervenció directa de la Generalitat de Catalunya i d’experts catalans. Després que el monestir fos incendiat i saquejat durant la Guerra Civil, la Generalitat va finançar la recuperació dels frescos sota la direcció de Josep Gudiol i el conseller de Cultura Ventura Gassol. Posteriorment, amb la caiguda de la teulada del monestir i l’empitjorament de l’estat de les pintures, aquestes van ser traslladades al MNAC i restaurades sota la direcció de Joan Ainaud de Lasarte.
També destaquen que, en dissoldre’s la comunitat de monges de Sixena, les religioses van ser acollides a Vallvidrera i no a l’Aragó, fet que exemplifica, segons el col·lectiu, la desconnexió d’aquesta comunitat amb el territori aragonès que ara reclama el llegat.
“És del tot inapropiat i fins i tot perillós que aquestes obres es traslladin a l’Aragó, tant per qüestions tècniques com ètiques i polítiques”, afirmen les impulsores del comunicat. Critiquen també la manca d’agraïment per part del govern aragonès i el discurs d’odi envers Catalunya que, segons elles, es promou des d’allà com a part d’una estratègia política.
El col·lectiu lamenta el paper de l’Estat espanyol i el Vaticà en tot el conflicte, i fa una crida clara i rotunda: “Reclamem que les obres d’art continuïn exhibint-se al Museu Nacional d’Art de Catalunya, on han estat conservades, protegides i valorades com a part del nostre patrimoni comú.”