Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
1983- Membres de la policia espanyola intenten segrestar un refugiat basc a Hendaia

Membres de la policia espanyola intenten segrestar un refugiat basc a Hendaia

18/10/1983 Tal dia com avui

Els policies espanyols Francisco Javier López Mallén, capità dels GEO; l'inspector del Cos Superior de Policia, Jesús Alfredo Gutiérrez Argüelles (fins l'any 2014 era el director del 091 de Barcelona) , i els suboficials dels GEO Sebastián Sotos García i José María Rubio García, van ser detinguts el dimarts 18 d’octubre de 1983 a Hendaia quan colpejaven i intentaven segrestar al refugiat basc José María Larretxea en una operació dirigida pel cap superior de la policia de Bilbao  Francisco Álvarez Sánchez (que va arribar a desplaçar-se fins a Hendaia a visitar als policies detinguts). Els policies espanyols van ser detinguts per un gendarme quan s'abalançaven sobre la moto en què circulava Larretxea que a conseqüència de l'envestida va resultar ferit. 

José Barrionuevo, ministre d'Interior, i Eduardo Sotillos, portaveu del Govern van declarar "els nostres agents han patit un accident de trànsit en xocar fortuïtament el seu automòbil amb el velomotor que conduïa Larretxea.". Dos dies abans d’aquests fets havien estat segrestats per la Guardia Civil els refugiats bascos Lasa i Zabala.


Els 4 policies van ingressar a la presó de Pau (després de comparèixer davant del jutge al palau de Justícia de Baiona) i poques setmanes més tard van ser alliberats. Tres anys després dels fets es féu el judici al qual no es va presentar cap dels policies ja que el ministeri de l'Interior espanyol van enviar una nota als jutjats francesos negant que cap dels 4 acusats fos policia espanyol i afirmant que estaven en parador desconegut. Més tard, Francisco Álvarez Sánchez va ser condemnat i indultat pel segrest del ciutadà francès Segundo Marey, a qui van confondre amb un membre d'ETA, i després de ser condecorat pel ministeri de l'Interior  va ser cap del Gabinet d'Informació i Operacions Especials. Jesús Alfredo Gutiérrez Argüelles va ser durant molts anys el comissari de la comissaria del barri de Sant Andreu de Barcelona i fins l'any 2014 va ser el director del 091 a la ciutat comtal.

L'any 2022 l'ex-ministre José Barrionuevo va fer el fatxenda en una entrevista a el diari El País on afirmanva que al 1983 havia ordenat la detenció de Larretxea i que publicament 'havia assumit' el segrest quan només cal consultar l'hemeroteca per comprovar que al 1983 Barrionuevo no va assumir res i només repetia que "els nostres agents han patit un accident de trànsit en xocar fortuïtament el seu automòbil amb el velomotor que conduïa Larretxea" i que tres anys després dels fets quan es féu el judici a l'Estat francès no es va presentar cap dels policies ja que el ministeri de l'Interior espanyol van enviar una nota als jutjats francesos negant que cap dels 4 acusats fos policia espanyol i afirmant que estaven en parador desconegut.

Valora
Rànquings
  1. Unió de Pagesos es mobilitzarà a Barcelona per exigir mesures urgents que garanteixin el futur de la pagesia
  2. L’ANC il·luminarà el Montseny amb 60 farells en un clam per la independència
  3. Arran impulsa 65 comitès juvenils arreu dels Països Catalans per preparar la vaga general
  4. Què fem el 29 de novembre els independentistes d’esquerres?
  5. L'AJC convoca a Barcelona una mobilització a Barcelona el proper 12 d'octubre
  6. L'ANC il·lumina el Montseny amb 60 farells per reivindicar que l'independentisme continua dempeus
  7. Els conductors dels autobusos de Girona anuncien que no faran els serveis especials de Fires per la manca de vehicles
  8. Del 9 d'Octubre prohibit al milió de valencians al carrer un any després
  9. 86 anys després de l'afusellament de Lluís Companys, continua pendent la reparació institucional de l'estat espanyol
  10. Poble Lliure crida a construir una alternativa popular davant l'esgotament de l'independentisme institucional
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid