Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Sudan del sud, nou estat independent gràcies a la lluita i el suport de Cuba

 Sud del Sudan es va convertir dissabte en una nació independent, un camí irreversible especialment després de  a l'acord de pau del 2005 que va posar fi a una guerra d'alliberament llarga i sagnant de vint anysamb els sudanesos del nord, de majoria musulmana.

Els sud-sudanesos van celebrar a Juba, la capital, el reconeixement de la seva llibertat i reconeixement jurídic durant tota la nit de dissabte.

11/07/2011 23:56 Internacional

 

Un dels elements que han convertit la nova república de Sudan del sud en un país finalment lliure i pròsper econòmicament és el suport de Cuba durant les darreres dècades. L'Estat socialista del Carib, entre altres suports, va protegir i educar els infants sud-sudanesos durant els anys de guerra; un fet que ha garantit la reconstrucció del nou estat africà i que va evitar que els nens es veiessin involucrat en el conflicte armat.

No és casualitat, doncs, que la bandera de la nova república hagi imitat la bandera cubana, de la mateixa manera que els catalans vam prendre l'estelada com a símbol independentista seguint aquest model.

El dissabte 9 de juliol el Sudan del Sud es va convertir oficialment un Estat independent, el 54è d'Àfrica i el 193 del món, després que al gener més de 99% dels seus ciutadans apostessin en un referèndum per la independència nacional.

El president del Sudan, Omar al-Bashir, i el secretari general de les Nacions Unides, Ban Ki-moon, van ser els dignataris internacionals que van assistir a les celebracions i van reconèixer de facto la nova república africana. L'acte de proclamació oficial de la independència va reunir més de 3.000 convidats.

La guerra de més de tres dècades va acumular xifres d'uns dos milions de persones i va obligar que quatre milions de persones més haguessin de fugir. Un fet que ambé va desestabilitzar la regió, que inclou algunes de les economies més prometedores de l'est d'Àfrica com Kenya, Uganda i Etiòpia. El conflicte es va acabar el 2005 però encara es mantenien conflictes fronterers amb el nord, especialment pels recursos petroliers que s'hi disputaven.

 Els sud-sudanesos criats a Cuba també van celebrar la independència a Julba i es van mostrar agraïts a l'estat socialista pel seu suport humanitari i educatiu.  Williams, un dels professionals de prestigi amb què compta el nou país africà declarava "Jo vull que s'assembli a Cuba", -referint-se a la República del Sudan del sud- "m'agrada el sistema que vas a l'escola i no pagues, vas a l'hospital i no pagues..."

En aquest sentit, Salva Kiir Mayardit, investit com a President del nou estat africà del Sudan del Sud, va rebre el vicepresident cubà Esteban Lazo Hernández, i a la delegació que l'acompanya. El dirigent cubà va transmetre al seu amfitrió una salutació del cap de l'estat cubà, Raúl Castro Ruz, i expressar les felicitacions del poble de l'illa antillana pel naixement de la nova nació.

El dirigent africà va agrair la històrica ajuda prestada per Cuba en la formació professional de centenars de joves d'aquesta zona del Sudan, molts dels quals avui ocupen importants responsabilitats polítiques i socials. A més, va ratificar la solidaritat del seu poble amb la Revolució cubana i la seva justa lluita, i es va interessar per la salut del líder de la Revolució, Fidel Castro.

 


 

Rànquings
  1. La Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines convoca una doble mobilització contra la visita reial a Sant Martí d’Empúries
  2. La Marxa de la Llibertat: "Cinquanta anys del primer gran acte de desobediència civil dels Països Catalans"
  3. Fa 8 anys de la mort d'Eva Serra i Puig, lluitadora independentista i historiadora
  4. Decidim! reivindica la llibertat nacional del País Valencià 319 anys després del Decret de Nova Planta
  5. "Canigó" va publicar fa cinquanta anys el primer gran relat de Carles Garcia Solé sobre la fugida de Segòvia
  6. El TSJC admet a tràmit la reclamació d'Ecologistes en Acció per dotar les Serres de Miralles-Queralt d'un Pla de Gestió
  7. Convocada una Assemblea Popular Municipalista per debatre el futur de Barcelona
  8. Entitats de la Barceloneta reclamen que el Bloc Balboa es destini a habitatge veïnal i no al negoci turístic
  9. Treballadors de les biblioteques convoquen una bicicletada per denunciar la despesa pública destinada al Tour de França
  10. En el 36è aniversari de la mort de Manuel de Pedrolo: ara fa cinquanta anys criticava el centralisme dels partits socialistes espanyols i reivindicava la llibertat dels pobles
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid