Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
1939 Els feixistes afusellen tretze noies a Madrid, conegudes com les Tretze Roses Roges

1939 Els feixistes afusellen tretze noies a Madrid, conegudes com les Tretze Roses Roges

05/08/1939 Tal dia com avui

Les Tretze Roses és el nom que es va donar a un col·lectiu format per tretze noies, set d'elles menors d'edat, torturades i afusellades per la dictadura franquista poc després de la fi de la Guerra Civil Espanyola. Eren: Carmen Barrero Aguado, Martina Barroso Garcia, Blanca Brissac Vázquez, Pilar Bueno Ibáñez, Julia Conesa Conesa, Adelina García Casillas, Elena Gil Olaya, Virtudes González García, Ana López Gallego, Joaquina López Laffite, Dionisia Manzanero Salas, Victoria Muñoz García i Luisa Rodriguez de la Fuente.

Després de caure Madrid, les Joventuts Socialistes Unificades intentaren reorganitzar-se sota la direcció de José Peña Brea, de 21 anys. Però José Peña fou detingut per una delació i obligat, per la tortura, a donar els noms que sabia i a firmar una declaració preparada. Entre els denunciats hi havia les Tretze Roses, que foren arrestades i empresonades a la presó de dones de Las Ventas. Allà foren torturades en nombroses ocasions.

La matinada del 5 d'agost de 1939 foren afusellades a devora el cementiri de la Almudena de Madrid sense haver fet cap crim de sang i tan sols pel suposat delicte d'haver defensat la legalitat republicana des de les JSU i el PCE.

Aquest crim contra la humanitat mai ha estat investigat per l'Estat Espanyol. El periodista Carlos Fonseca va documentar aquesta història en el seu llibre Trece Rosas Rojas (Editorial Temas de Hoy, Madrid, 2004). Poc abans, l'escriptor Jésus Ferrero va ser un dels primers en recuperar l'episodi amb la novela Las Trece Rosas (Siruela, Madrid, 2003). L'episodi ha protagonitzat també diversos documentals i recentment un film sobre aquests fets.

Rànquings
  1. Convoquen una manifestació i concentració a Reus per la Vaga General per Palestina
  2. De Salses a Barcelona: 300 km per mantenir viva la flama de la Independència
  3. El SEPC convoca vaga estudiantil el 15 d’octubre en solidaritat amb Palestina
  4. Plataforma per la Llengua reclama una hora més de català a batxillerat i obre un manifest per recollir suports
  5. 85 anys de l’afusellament del president Lluís Companys
  6. La Vall d’en Bas acollirà una jornada sobre la repressió contra el maquis i les estratègies contrainsurgents del franquisme
  7. Més de dues-centes persones reclamen la reobertura del Camí de Ronda entre Garbet i Cala Port Joan
  8. La crisi de TV3, símptoma d’una desconnexió creixent dels mitjans públics catalans
  9. “Acabar la feina començada”: la Columna del 27 d’Octubre fa una crida a culminar el camí de la República
  10. Catalunya persisteix malgrat els seus polítics
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid