Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Antiimperialisme
Acte de commemoració del 50è aniversari de la Carta de Brest a Granollers

Fent referència a la lluita antiimperialista per l'alliberament nacional i social a la península ibèrica i Europa occidental durant els anys 70.

27/11/2024

"Anònimis" conjuntament amb el Comitè de suport LoLa, Centres d'estudis Unitat Popular, CUP Granollers i el Centre d'Estudis Sindicals i Llibertaris han organitzat aquest dissabte, 30 de novembre, un acte per commemorar el 50 aniversari de la Carta de Brest. Serà a 18h a "Anònimis" (carrer Ricomà, 57 de Granollers). 

Es comptarà amb la presència de membres de les organitzacions signants. Per Euskal Herria, Eneko Irigaray, membre fundador d'ETA i responsable de l'oficina de relacions internacionals de la mateixa a Arglria del 1965 q 1976. Per Galiza, Luis Gonçales Blasco "Foz" fundador de la "Unión do Pobo Galego" (UPG) i redactor i firmant de la Carta de Brest i pels Països Catalans, Blanca Serra, històrica militant independentista i signant de la Carta de Brest en representació del PSAN-P.

Carata de Brest

L’1 de maig de 1975 ETA, PSAN-p i UPG signaven una declaració conjunta en què es comprometien al suport mutu en les respectives lluites d’alliberament. Explicitant la seua adhesió a la Carta de Brest i concretant aquesta aliança entre les lluites del País Basc, Galicia i els Països Catalans.

La Carta de Brest va representar la primera declaració conjunta dels moviments d’alliberament nacional de l’Europa occidental i va signar-se el febrer de 1974 amb el Sinn Fein–IRA (Moviment Republicà Irlandès), UDB (Unió Democràtica Bretona) i UPG (Union do Pobo Galego), més tard s’hi van afegir organitzacions d’Occitània, Gal·les, Còrsega, el País Basc i els Països Catalans.

En aquesta mateix dia també es declarava l’estat d’excepció a Guipúscoa, Biscaia i Àlaba, i una militant d’ETA-pm era detinguda a Espinavell, en intentar travessar la muga pirinenca. Al juny la policia franquista detenia Txiki després d’un tiroteig pels carrers de Barcelona

La tardor de 1975 diversos militants independentistes, majoritàriament del PSAN-Provisional, van refugiar-se a Catalunya Nord a causa del setge policial a la xarxa de suport als militants bascos.



Valora
Rànquings
  1. Les biblioteques de Barcelona convoquen vaga indefinida per denunciar precarietat i manca de reconeixement
  2. Acció antimonàrquica contra la presència militar a l’Expojove de Girona
  3. Tortosa acull el 23 d’abril una mobilització conjunta per la llengua amb el Correllengua Agermanat i Sant Jordi
  4. Commemoracions de l'assassinat dels germans Badia
  5. "El català no és una opció, és la nostra manera de ser al món"
  6. La tercera jornada del Correllengua Agermanat culmina a Lleida i Barcelona en un doble clam per la llengua
  7. El baix relleu del Tibidabo que recorda la proclamació de la República Catalana torna a reivindicar-se com a símbol de memòria
  8. Un llampegueig de la història de les germanes Serra
  9. Sant Jordi per la Llengua mobilitzarà cinc ciutats sota el crit “És l’hora d’actuar pel futur del català”
  10. 25 d'abril de 1707: 319 anys de resistència
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid