Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Xirinacs
Fa 13 anys que ens va deixar Lluís Maria Xirinacs

Va deixar escrit l''Acte de sobirania', en què mostrava la disposició a passar els darrers dies 'en la soledat i el silenci' i recordava que havia viscut esclau setanta-cinc anys en uns Països Catalans ocupats per Espanya i per França

11/08/2020 El Davantal
Fa tretze anys va deixar-nos Lluís Maria Xirinacs. El 6 d'agost del 2007 Xirinacs es va dirigir a una muntanya del Ripollès, acompanyat pel seu metge i company Joan Parés, per deixar-se morir en plena llibertat i consciència. Amb aquest objectiu va deixar de prendre la medicació per al cor que tenia prescrita, i va romandre uns dies sense menjar, i després de caminar una llarga estona i de fer un exercici de meditació que havia practicat des feia molts anys, va consumar el seu comiat.

Es calcula que morí cap al dia 8 d'agost. Al cap de mesos, en conèixer-se el resultat de l'autòpsia, es va determinar que va morir de mort natural. Precisament el forense que se'n va fer càrrec explica al documental Xirinacs, a contracorrent, que morir d'aquesta manera és luxe, "morir on tu vols, quan tu vols, i tot, no dolorosament, no agònicament, és un luxe."

El dia 11 va ser trobat sense vida per un excursionista al paratge de la Tuta del Pla de Can Pegot a Ogassa (Ripollès). A la butxaca van trobar-hi una nota semblant a la que precedeix l'escrit 'Acte de Sobirania', manuscrit que deixà preparat a la Fundació Randa.

Cinc dies abans havia deixat escrit el text en què l'exsenador mostrava la seva disposició a passar els darrers dies 'en la soledat i el silenci' i on, al poema (Acte de sobirania), signat el dia 6 d'agost, recordava que havia viscut esclau setanta-cinc anys en uns Països Catalans ocupats per Espanya i per França des fa segles.

Un documental per a la memòria

Coincidint amb l'aniversari la mort del militant de la justícia i al captaire de la pau, independentista fins al moll de l'os, recordem el documentl Xirinacs, a contracorrent, que Llibertat.cat va impulsar conjuntament amb la Fundació Randa-Xirinacs i Zeba Produccions.

 

Valora
Vídeos
Xirinacs, una vida per la llibertat
Cronologia interactiva de Llibertat.cat sobre la vida de Lluís Maria Xirinacs
Tràiler documental Xirinacs
Tràiler del documental sobre Xirinacs que impulsa Llibertat.cat
Rànquings
  1. El passat i el present de l'independentisme es troben a Girona en la presentació del curtmetratge "Badia"
  2. Quan el poder parla al poble com si fos menor d’edat
  3. El SEPC convoca vaga estudiantil el 26 de maig a universitats i secundària dels Països Catalans
  4. El Correllengua 2026 homenatjarà Josep Maria Espinàs en l'acte d'inici de la campanya al Palau Robert
  5. Reeixida organitza un acte el proper divendres a Girona
  6. Santa Coloma de Farners impulsa un Cicle de Memòria Antifeixista pels 90 anys de l’assassinat de les germanes Buxadé
  7. La CUP organitza a Sant Pol de Mar una jornada sobre llengua, construcció i alliberament nacional
  8. La Plataforma Salvem la Unió Cooperatista Barcelonesa demana la mediació del Papa per recuperar l’edifici de la UCB
  9. Convocada la 94a concentració per convertir Via Laietana 43 en un espai de memòria antirepressiva
  10. La CUP reclama clausurar l’activitat il·legal de la Gola del Fluvià i comprar els terrenys aquest 2026
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid