Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
La Paeria aprova una moció de la CUP de suport al Museu de Lleida

El text contradiu de facto la decisió d'ahir del Conseller Santi Vila de retornar part de les obres a l'Aragó

26/02/2016
L'Ajuntament de Lleida ha aprovat avui una moció presentada per la Crida per Lleida-CUP en suport al Museu Diocesà i Comarcal de Lleida, en el seu litigi amb el Govern d’Aragó, i en contra de facto a la decisió d'ahir del Conseller de Cultura Santi Vila d'autoritzar el retorn a l’Aragó de 53 peces de la col·lecció d’art romànic del Monestir de Santa Maria de Sixena, Osca.

Les peces que es retornaran estan actualment al Museu Nacional D'Art de Catalunya (MNAC), però formen part de la mateixa col·lecció de les 44 restants que estan al Museu Diocesà i Comarcal de Lleida, i sobre les quals -en contra de la Llei catalana de patrimoni- hi ha una ordre del jutjat de primera instància número 1 d'Osca pendent d'execució. Això vol dir que en qualsevol moment la policia nacional o la guàrdia civil poden aparèixer a les portes del museu per emportar-se-les.

La moció aprovada aquesta tarda, amb els vots de la CUP, el PSC, CIU, ERC i Comú de Lleida ,acorda que l'Ajuntament de Lleida «dóna el seu suport total al Museu de Lleida en l’aplicació i el compliment de la llei del Patrimoni Cultural Català», i per tant, la Paeria recolza que el museu no acati l'ordre del jutjat d'Osca que vulnera la legislació catalana. El patrimoni que es retornaria és propietat de la Generalitat de Catalunya, venut entre 1983 i 1994 per les monges del Monestir de Santa Maria de Sixena i dipositat al Museu Diocesà de Lleida i al MNAC des de 1970.

La resolució del consistori contradiu de facto la decisió del conseller Santi Vila que ahir va decidir retornar 53 peces de la col·lecció. Francesc Gabarrell, regidor de la Crida per Lleida-CUP, ha explicat que «creiem que el Conseller de Cultura s’ha precipitat amb la devolució d’objectes i ha demostrat vassallatge a l’Estat espanyol». En paraules de la diputada de la CUP-CC, Mireia Boya, la decisió política del conseller és «innecessària i demostra la seva visió autonomista de la legislatura i la seva temeritat d’acció, amb l’únic objectiu de buscar el titular periodístic». La moció de l'ajuntament, en canvi, «protegeix el museu i la col·lecció», explica Gabarrell.

La moció aprovada destaca que "si, finalment, les obres del Monestir de Sixena (i tota la resta de peces en litigi) retornen a l’Aragó s’haurà obert la Capsa de Pandora" en dos aspectes molts concrets: crea un precedent pel qual una sentència de l'Estat Espanyol exigeix l'incompliment de la legalitat catalana, en una matèria que la Generalitat hi té competència exclusiva; i la hipotètica inclusió de les obres de Sixena en el fons d'un nou museu aragonès no respectaria els lligams històrics i contextuals que donaren lloc a les obres de la Franja, i que sí que es mantenen en el cas del Museu de Lleida.

La moció diu que «Tot plegat, respon a una estratègia política basada en l’anticatalanisme, que busca la separació dels territoris de la Franja de l’entorn que històricament els hi ha estat propi: els territoris catalanoparlants que vinculen Catalunya i l’Aragó, i que pretén diluir el passat comú obviant el fet inequívoc que les barreres polítiques no tenen perquè coincidir amb les barreres humanes, socials i culturals».

Valora
Rànquings
  1. La campanya per convertir Via Laietana 43 en un espai de memòria compleix cinc anys de mobilitzacions
  2. 45 anys del 'Som una Nació': 100.000 persones van omplir el Camp Nou en defensa dels Països Catalans
  3. «El número de clients que té “la Caixa” a Catalunya és minso en relació al de l’estat espanyol»
  4. Decidim! reivindica la llibertat nacional del País Valencià 319 anys després del Decret de Nova Planta
  5. Cinquanta anys després de la mort de mossèn Armengou, Reeixida, l’Ajuntament de Berga, el Casal Panxo i l’ANC homenatjaran la seva figura
  6. Sis mesos després, el cas de les Festes de Tardor torna al carrer: nova concentració per exigir responsabilitats polítiques
  7. Josep Termes rebutja identificar nacionalisme i burgesia en una entrevista a Canigó de 1975
  8. La Crida LGTBI convoca una nova mobilització per un 28J «anticapitalista, de classe, feminista, antiracista i en català»
  9. L'ANC presenta la samarreta i el lema de la Diada 2026: «Hi soc. Hi som. Independència»
  10. Testimoni llegit per Ignasi Doñate i Sanglas davant l’edifici de la Prefectura Superior de Policia de Barcelona
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid