Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Eva Serra: "la derrota de 1714 no és només una derrota militar sinó també de tot un model polític"

La historiadora Eva Serra i Puig i militant històrica de l'independentisme va pronunciar la conferència ‘La potencialitat democràtica de la Catalunya històrica’ al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona el passat 8 de setembre. És la conferència commemorativa amb què la ciutat celebra la diada de l’11 de setembre. Us la podeu descarregar íntegra aquí.

13/09/2015 Política

Eva Serra i Puig, professora emèrita d’Història Moderna de la UB, va parlar de la commemoració de l’11 de Setembre al llarg dels segles. “No és veritat que els catalans només celebrem derrotes. La batalla de Montjuïc o l’abril de la Segona República haurien pogut ser efemèrides a celebrar, però no hem tingut cap victòria consolidada. Celebrem l’11 de setembre perquè estem en una fase reivindicativa”.

Tal com recull la crònica de l'acte que ha publicat el digital de Cultura Núvol, Eva Serra troba singular i admirable que aquesta data de l’11 de setembre hagi quedat fixada al llarg de tres cents anys en la ment d’un poble que no ha tingut una escola i una historigrafia per fer-ne una transmissió. “Hi ha hagut una permanència de la data en la memòria del la gent que ha estat eminentment oral”, diu Serra, que considera que la derrota de 1714 no és només una derrota militar sinó també de tot un model polític. Al llarg de la conferència, Serra ha situat els elements bàsics d’aquest model polític. “Les lleis es feien per les corts, no eren decrets reials. I les institucions, encara que fossin estamentals, eren més fluides socialment del que ha estat suposat i amb una gran capacitat d’evolució. Els elements estamentals són encara medivals, però aviat queden superats perquè la societat és molt dinàmica. El sector més participatiu era el de les ciutats i les viles, d’on sortien la majoria de les lleis. Predominava una noció molt garantista dels drets. A la gent no se la podia condemnar sense un judici just. I també molt important: Des del segle XV, si més no havien mecanismes d’observança que vetllaven pel respecte a les lleis sortides de les Corts. Aquests mecanismes a inicis del XVIII esdevingueren el Tribunal de Contrafaccions una mena de tribunal constitucional, que demostra que els catalans tenien ben assumit el necessari compliment de les lleis pròpies”.

Amb la derrota militar de 1714, tot aquest model polític se’n va en orris. “Els catalans deixen de ser autèntics súbdits. El que hauria pogut ser un procés semblant al de la democràcia anglesa o holandesa, deriva cap a l’absolutisme. Després de la caiguda de Barcelona, totes aquestes institucions són liquidades i queden substituïdes per un aparell militar, en un país que es queda sense la possibilitat de deenvolupar una via veritablement política”, diu Serra.

La historiadora ha afirmat que “és una constant de la història de Catalunya que la ruptura amb l’Estat democratitza les lleis i prima la justícia social”. Serra ha acabat la conferència animant els ciutadans que s’aplegaven al Saló de Cent a sumar-se a la manifestació de divendres 11 de setembre a la Meridiana de Barcelona.

Podeu llegir la conferència íntegra aquí.

Valora
Rànquings
  1. La campanya per convertir Via Laietana 43 en un espai de memòria compleix cinc anys de mobilitzacions
  2. Neix 'Ràfec', una nova revista d'història social i cultural des de la perspectiva materialista
  3. Josep Termes rebutja identificar nacionalisme i burgesia en una entrevista a Canigó de 1975
  4. Sis mesos després, el cas de les Festes de Tardor torna al carrer: nova concentració per exigir responsabilitats polítiques
  5. 13 anys sense en Toni Lecha
  6. «El número de clients que té “la Caixa” a Catalunya és minso en relació al de l’estat espanyol»
  7. Cinquanta anys després de la mort de mossèn Armengou, Reeixida, l’Ajuntament de Berga, el Casal Panxo i l’ANC homenatjaran la seva figura
  8. Vic acull la cinquena presentació de "La revolució pendent" amb una exposició sobre la memòria combativa i la confrontació
  9. Testimoni llegit per Ignasi Doñate i Sanglas davant l’edifici de la Prefectura Superior de Policia de Barcelona
  10. Poble Lliure i La Forja rebutgen un front d'esquerres amb ERC, els Comuns i la CUP i aposten per reforçar l'independentisme rupturista
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid