Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Llengua
Catalunya Nord a la renovació de la Flama de la Llengua a Montserrat

"Com cada any per aquestes dates, es celebren els actes de la Renovació de la Flama de la Llengua Catalana per reivindicar la unitat de l’idioma que parlem. Una unitat reconeguda per la comunitat científica, negada per la classe política espanyola i rebutjada per les lleis de l’Estat"

21/02/2015 Llengua

Aquest diumenge, Montserrat acollirà la 46è edició de la renovació de la Flama de la Llengua que enguany ha estat assumida per la Unió Excursionista Llançanenca i que comptarà amb la participació dels Castellers del Riberal i els Pallagos del Conflent.

Cap a les 10h., el centre excursonista empordanès portador de la Flama conjuntament amb altres excursionistes d'arreu del país serà rebut pel Pare Abat i s’oferirà a la missa conventual. A la sortida s’encendrà en una llàntia especialment dissenyada per aquest acte, hi haurà parlaments diversos, concert coral, l'actuació castellera nord-catalana i la festa acabarà, com és costum, amb un acte acadèmic que s’acull en una dependència del monestir, desprès del qual hi haurà un dinar de germanor.

Cal recordar que cada any des de fa 46, els actes se centren en dos caps de setmana a redós de la data del traspàs de Pompeu Fabra esdevingut el dia 25 de desembre del 1948. Enguany ha correspós als dies 31 de gener i 1 de febrer, que es va visitar la seva tomba a Prada de Conflent i allà es va encendre la Flama de la Llengua Catalana, que després, tres setmanes més tard, es portarà Montserrat, concretament aquest diumenge, 22 de febrer.

El centre Excursionista de Terrassa

"Com cada any per aquestes dates, es celebren els actes de la Renovació de la Flama de la Llengua Catalana per reivindicar la unitat de l’idioma que parlem. Una unitat reconeguda per la comunitat científica, negada per la classe política espanyola i rebutjada per les lleis de l’Estat.

Per aquest motiu, aquest any volem acompanyar la Unió Excursionista Llançanenca a Montserrat, per fer-los costat en les activitats organitzades pels que són portadors de la flama i demostrar que ser excursionista és molt més que practicar un esport i que portem aquest valor més enllà de la muntanya i l’excursionisme"

Història de la renovació de la Flama

Va ser el 1968 quan, amb motiu del centenari del naixement de Pompeu Fabra, que s'encengué per primera vegada la Flama davant la tomba del mestre per part de la seva filla Carola. La flama fou portada per camins de muntanya durant una setmana fins al monestir de Montserrat, amb el qual s'encengué la llàntia votiva que va quedar instal·lada a l'atri de l'església que du la següent llegenda: Flama de la llengua catalana. 'Encesa per la fe, portada per l'esforç i mantinguda per la voluntat d'un poble'.

L'any següent, amb motiu del primer aniversari d'aquell acte, es va acordar que cada any una entitat diferent organitzaria la Renovació de la Flama el diumenge més pròxim a la data de naixement de Fabra, el 20 de febrer de 1868. Així, la primera renovació de la Flama va tindre lloc el 1970.

Valora
Rànquings
  1. El passat i el present de l'independentisme es troben a Girona en la presentació del curtmetratge "Badia"
  2. Girona acollirà una jornada de Dones dels Països Catalans per teixir xarxa i analitzar la situació de la llengua
  3. La CUP organitza a Sant Pol de Mar una jornada sobre llengua, construcció i alliberament nacional
  4. Països Catalans, la mata de jonc resisteix
  5. El Correllengua 2026 homenatjarà Josep Maria Espinàs en l'acte d'inici de la campanya al Palau Robert
  6. El SEPC convoca vaga estudiantil el 26 de maig a universitats i secundària dels Països Catalans
  7. Reeixida organitza un acte el proper divendres a Girona
  8. Lleida acollirà la presentació de "La revolució pendent", el llibre sobre la història i memòria del PSAN-Provisional
  9. L’Ateneu Barcelonès acollirà un debat sobre la proposta “3 repúbliques, 1 confederació” amb Antoni Infante
  10. Polèmica pel pregó de Saúl Craviotto a Lleida pel seu suport al 155 i la seva vinculació amb la Policia Nacional espanyola
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid