Com i per què va nàixer el Col·lectiu Ovidi Montllor (COM) de Músics en Valencià?
Va nèixer per una necessitat de juntar esforços, donada la invisibilitat social que patim degut al desinterés o al boicot per la nostra faena i al mateix tepms promogut pels nombrosos artistes, músics i cantants que en aquestos darreres anys, com mai en la història de la música en valencià, fem un treball d’una qualitat i quantitat de gran nivell.
Podries fer-nos cinc cèntims al voltant de la vostra manera de funcionar?
Som una associació sense ànim lucratiu, on els socis son tots aquells que fan música i amb un àmbit linguistic en valencià i treballen al País Valencià, i hi ha una junta directiva a la que s’afegeix qui te ganes de treballar pel COM, no s’hi cobren quotes, e intentem que les despeses no siguen financiades dirèctament pels socis, si no per altres maneres de financiació, les decisions es presenten a les assemblees. Pel funcionament dia a dia, la junta te uyna assemblea permanent a internet, per correus i webs, amb sesions de vegades de 24 hores. No sabria etiquetar exactament què és el que som organitzativament.
Quines han estat les principals accions empreses pel COM?
Les principals accions han estat , manifestacions i àctes públis de reivindicació, al Palau de l música de València, que vàrem ocupar durant varies hores, ptotestant per la nul·la presècia de música en valencià, i unana marxa-manifestació musical amb mini-actuacións al carrer amb un escenari mnòvil, l’inici d’una xarxa de locals privats i d’una campanya de concerts a eixa xarxa denominada “So de sons”, i l’organització dels premis anuals “Premis Ovidi Montllor”. També varem fer rodes de reunions amb els partits que acceptaren escoltar-nos.
Heu detectat major receptivitat en les institucions valencianes després de la vostra posada en escena?
La veritat es que no s’ha notat massa, la tònica habitual és la mateixa de sempre.
S'ha notat l'avanç del PP a nivell municipal a l'hora de promoure la música en català o a l'hora d'atorgar llicències per fer concerts?
La veritat és que la cosa es molt irregular, hi han ajuntaments que no donen cap problema, i d’altres el aconseguir organitzar un concert a un espai públic és tota una aventura, i els entrebancs son moltes vegades insalvables.
I en la societat valenciana penseu que hi ha un major interés per la producció musical en llengua catalana?
Pensem que si, donada la quantitat de gent que som, i de que malgrat tot, hi ha una realitat musical, com he dit abans,imparable, però som invisibles per la una majoria del poble valencià, que no tenen opció a poder escoltar la nostra música. El que si pensem és que si tinguerem l’oportunitat de mostrar la nostra tasca d’una manera normal als mitjans de comunicació i hi haguera interés de promocionar la nostra cultura per part de les nostres institucións, la cosa camviaria radicalment.
Com va sorgir la idea del COMcert a La Valldigna ? Per què un 29 d'Agost ?
La idea era vella, volíem sempre poder organitzar actes per anar consolidat el COM i al mateix temps prestigiar la música en valenciá, donant-li la posibilitat de ser visibles, i a ser possible, ajudar econòmicament al COM, i també teniem pendent un concert amb els premiats dels diferents anys, es parlà amb l’ajuntament de Benifarirò de la Valldigna, es va mostrar interessat i aquí estem.
No més hi ha que veure la quantitat i qualitat del artistes músics i cantants, per saber que el moment és important, hi ha músiques de tots els estils amb una fornada de gent jove que demostra la fecunditat i vitalitat de la nostra activitat.O sigues que la nostra valoració, sense dubtes, és en aquest aspecte molt positiva i esperançadora, i això ens obliga a fer tot el que pugam per donar a conèixer eixe esforç dels nostres companys.