Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
2005 Esfondrament del Carmel, Barcelona

2005 Esfondrament del Carmel, Barcelona

27/01/2005 Tal dia com avui
Imatge de l'esfondrament del Carmel Imatge de l'esfondrament del Carmel

L'esfondrament del Carmel va ser un moviment de terres amb el resultat d'un esvoranc creat per accident en la construcció d'un túnel al barri del Carmel de Barcelona el 27 de gener de 2005. Va col·lapsar un túnel en les obres d'ampliació de la línia 5 del metro, i es va produir un gran esvoranc en superfície, de 35 metres de profunditat, motiu pel qual es va haver de desallotjar més de 1000 persones.

La construcció del túnel es feia per a l'ampliació de la línia 5 del metro de Barcelona i s'havia de fer servir com a cua de maniobres. El fet va conduir a una crisi social i política sobre la gestió de les obres, l'anomenada crisi del Carmel.

Crisi política del 3% i censura

També va tenir consequències polítiques: dies després el Partit Popular va presentar una moció de censura al president Pasqual Maragall, que no va arribar a votar-se per la retirada de la moció per part del mateix PP. Durant el debat parlamentari de la moció, però, Maragall va acusar el govern de CiU de rebre comissions il·legals de les constructores a canvi de contractar-les. Esclatava la crisi del 3%. A part de la investigació judicial per esclarir les responsabilitats de l'esfondrament, finalment, es va crear una comissió d'investigació, que va aprovar les seves conclusions el dia 25 de maig.

A nivell veïnal, les conseqüències directes van ser la creació del Partit Carmel-Partit Blau, per representar els veïns del Carmel a les eleccions, i la constitució de la plataforma AVE pel litoral, davant de la por a nous esvorancs al centre de la ciutat com a conseqüència de les obres del TGV.

Quant a la cobertura de la informació, es va posar de manifest les dificultats per realitzar la cobertura periodística del fet, ja que les diferents policies, que seguien consigners polítiques, van impedir l'accés a la zona afectada durant diversos dies. L'accés va ser limitat i les imatges i informacions sobre l'esfondrament va aparèixer filtrades i amb comptagotes.

Rànquings
  1. «La revancha», l’article censurat de López Burniol que recorda les prediccions d’Alexandre Deulofeu
  2. Nova intervenció policial al Pont de Santa Cristina d'Aro per impedir la presència d'estelades i pancartes
  3. Arbúcies ret homenatge a Blanca Serra i Puig i a Carles Benítez en la presentació de "La Revolució Pendent" el llibre del PSAN-P
  4. La Intersindical porta als jutjats el Consorci de Biblioteques de Barcelona per la retallada de drets laborals
  5. Convoquen diversos actes polítics independentistes el matí de l'11 de setembre a Barcelona
  6. Contra l’idealisme relativista: nació i classe
  7. Les organitzacions de l’Esquerra Independentista convoquen la Diada al Camp sota el lema «Som un poble en lluita per una terra lliure»
  8. Pep Musté i Teresa Putellas, homenatjats pels seus anys de militància independentista i compromís social
  9. Els "Ponts per la Independència" tornen a desplegar-se a les comarques gironines en plena operació retorn
  10. Valls commemora els 50 anys de la Marxa de la Llibertat
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid