La Sindicatura de Greuges de Barcelona ha emès una resolució sobre el conflicte laboral que mantenen les treballadores de les biblioteques públiques de la ciutat amb l'Ajuntament i el Consorci de Biblioteques. Segons ha informat aquest dijous el col·lectiu Defensem Biblios Bcn, la institució manifesta el seu desacord amb la ruptura del procés de diàleg, les conseqüències sobre les condicions laborals i el funcionament del servei, així com amb incidències produïdes durant una mobilització vinculada al conflicte.
El pronunciament arriba en un moment en què la plantilla manté oberta la vaga indefinida iniciada el 26 de maig per reclamar la recuperació de drets laborals, millores retributives i uns horaris que permetin conciliar la vida laboral i familiar.
Un conflicte que continua sense resoldre's
Durant els darrers mesos, les treballadores han denunciat reiteradament la manca de voluntat negociadora de l'Ajuntament i del Consorci de Biblioteques. El passat 28 de setembre, les representants sindicals van denunciar que l'administració havia anul·lat una reunió de negociació només una hora abans de l'inici previst, després de més de dos mesos sense cap mesa de negociació.
El conflicte també ha arribat al plenari municipal. El 6 d'octubre, en una sessió extraordinària impulsada per Junts, Barcelona en Comú i ERC, el Consell Municipal va aprovar una proposició que constatava la manca de voluntat de diàleg del govern municipal i instava l'alcalde Jaume Collboni a convocar urgentment una taula de negociació amb el comitè d'empresa.
La mateixa resolució municipal exigia retirar les denúncies penals i administratives contra treballadores vinculades a les mobilitzacions. La proposta va prosperar amb el vot contrari del PSC i l'abstenció del PP i Vox.
La defensa dels drets laborals i del servei públic
Les reivindicacions de la plantilla no es limiten a les condicions salarials. Defensem Biblios Bcn també denuncia les dificultats de conciliació derivades dels horaris, la pèrdua de drets laborals i sindicals i les conseqüències que aquesta situació té sobre el funcionament de les biblioteques.
Les treballadores insisteixen que la millora de les seves condicions laborals està estretament vinculada a la qualitat del servei públic que reben els usuaris.
En aquest context, el pronunciament de la Sindicatura de Greuges incorpora una nova dimensió institucional a un conflicte que fins ara ha estat marcat per les mobilitzacions de la plantilla, les denúncies sindicals i el debat polític a l'Ajuntament.
Les mobilitzacions continuen
La plantilla manté la voluntat de continuar les mobilitzacions mentre no s'assoleixi un acord que doni resposta a les seves reivindicacions.
El passat 16 d'octubre, una nova jornada de vaga del sector de biblioteques va provocar, segons la CGT, el tancament de 20 equipaments de Barcelona al matí i 30 a la tarda.
A més, el personal de les biblioteques públiques de Catalunya està convocat dilluns 26 d'octubre a una assemblea telemàtica per decidir les pròximes mobilitzacions i abordar la possible participació en la vaga general de l'11 de novembre.
La resolució anunciada per Defensem Biblios Bcn arriba, per tant, en un moment en què la plantilla continua reclamant una negociació efectiva que permeti superar el conflicte i garantir unes condicions laborals dignes i un servei públic de qualitat.