Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
VIETNAM
Ha mort el general Vo Nguyen Giap

El general vietnamita Vo Nguyen Giap que va vèncer les tropes de França i els EUA ha mort aquest divendres a l'edat de 102 anys

04/10/2013 Internacional

Vo Nguyen Giap fou militant comunista des dels anys 30 del Segle XX per la qual cosa fou empresonat per les tropes colonials franceses del 1930 al 1932. Després va finalitzar els estudis de batxiller i va anar a ensenyar història i llengua francesa a Hanoi, a l'institut Thang Long, un centre de militants anticolonialistes. El 1939 es va casar amb una militant del seu partit, mare del seu fill, que va ser torturada per les forces de seguretat franceses fins que es va suïcidar a la presó.

El setembre de 1939 es traslladà a la Xina on va conèixer a Ho Chi Minh, amb el que formà el Viet Minh el maig de 1941. A finals d'aquest any Giáp es traslladà a les muntanyes del Vietnam per crear els primers grups guerrillers. Dirigent militar del Vietminh, el Nadal de 1944 capturaren un punt militar francès, després d'haver format els primers batallons de les seves forces armades. Iniciada la Guerra d'Indoxina el desembre de 1946 després del bombardeig de Haiphon per part de França, es replegà a la Xina fins que l'octubre de 1950 va ocupar la zona muntanyosa fronterera.

A partir d'aquest moment, la guerrilla es va generalitzar a Vietnam i a Laos. Tanmateix, Giáp sempre va considerar que només la formació d'un veritable exèrcit podia derrotar els colonialistes. A finals de 1953 Giáp accepta el repte francès d'una batalla definitiva a Dien Bien Phu, en què, després de setmanes de lluita, les tropes vietnamites van sortir vencedores el 7 de maig de 1954. Després de la conferència de Ginebra que reconeixia la independència de les colònies d'Indoxina, Giáp es convertí en ministre de defensa de Vietnam del Nord.

Simultàniament, dirigí les operacions al sud contra l'exèrcit dels nord americans i els seus aliats. Va aconseguir convertir el fracàs de l'ofensiva de 1968 en un èxit polític, al demostrar als nord americans que s'enfrontaven a una guerra inacabable. Després del fracàs de l'ofensiva de la pasqua de 1972 fou temporalment apartat del comandament de les operacions, però es mantingué com a ministre de defensa. Reconegut com un dels majors estrategs del segle XX, considerava que la base del poder militar residia en el suport dels camperols i en la tàctica de la "guerra prolongada".

Valora
Rànquings
  1. La campanya per convertir Via Laietana 43 en un espai de memòria compleix cinc anys de mobilitzacions
  2. Neix 'Ràfec', una nova revista d'història social i cultural des de la perspectiva materialista
  3. Josep Termes rebutja identificar nacionalisme i burgesia en una entrevista a Canigó de 1975
  4. 45 anys del 'Som una Nació': 100.000 persones van omplir el Camp Nou en defensa dels Països Catalans
  5. Sis mesos després, el cas de les Festes de Tardor torna al carrer: nova concentració per exigir responsabilitats polítiques
  6. 13 anys sense en Toni Lecha
  7. Cinquanta anys després de la mort de mossèn Armengou, Reeixida, l’Ajuntament de Berga, el Casal Panxo i l’ANC homenatjaran la seva figura
  8. «El número de clients que té “la Caixa” a Catalunya és minso en relació al de l’estat espanyol»
  9. Vic acull la cinquena presentació de "La revolució pendent" amb una exposició sobre la memòria combativa i la confrontació
  10. Testimoni llegit per Ignasi Doñate i Sanglas davant l’edifici de la Prefectura Superior de Policia de Barcelona
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid