Augmentaran els càstigs
Com ens té acostumats el consistori barceloní, qui rebrà seran aquelles que no poden afrontar el pagament del transport públic o no volen en considerar que pel fet de ser públic no hauria de pagar-se a un preu tan elevat. Doncs bé, aquesta gent, a més de colar-se per culpa de l'elevat preu del transport, seran encara més castigats amb multes econòmiques.
Segons ha explicat la també regidora de Prevenció, Seguretat i Mobilitat de l'Ajuntament, el 2009 els revisors van controlar el bitllet a 4,89 milions de passatgers. En una compareixença a la Comissió de Seguretat i Mobilitat a instàncies de CiU, Escarp també ha assegurat que l'any passat es va incrementar un 20% el personal i càmeres per controlar el frau i la seguretat, i ha avançat que el 2010 s'invertiran 18 milions d'euros en la seguretat del metro, xifra que s'ha quintuplicat a l'última dècada.
Escarp ha subratllat l'increment del control a les estacions amb més "frau", com les de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). Destaca la de Passeig de Gràcia, on conflueixen les línies 2, 3 i 4 de metro, que té molts accessos i està connectada amb l'estació de tren. Tot i això, la línia on es colen més els barcelonins és la 1, que també és la que té més passatgers.
Un desplegament explicarà a la gent què els passarà si no paguen
Lluny de replantejar els pressupostos municipals per tal d'abaratir el transport públic, l'ajuntament té ideat un pla per substituir les entrades actuals de les estacions de metro per barreres amb portes de vidre, fet que comportarà una important inversió. Això sumat a l'augment d'agents de seguretat a les entrades.
A més, l'ajuntament té a punt un desplegament de personal que es dedicarà a explicar a tots els usuaris i usuàries del transport públic els perills de no pagar. Es tracta d'una campanya de conscienciació per procurar que aquells qui s'han colat o tinguin pensat fer-ho no ho tornin a fer per por del que els hi pot passar si no paguen.
Cap al 2012, els transports de l'àrea de Barcelona eliminaran els
bitllets de cartolina d'accés als trens i autobusos per les targetes de
contacte, a l'estil de les targetes de crèdit, que es passaran per un
lector. El procés comportarà una important inversió econòmica atès que s'hauran de canviar totes les validadores d'entrada i
sortida del metro, que podria obligar a passar la targeta a la sortida.
CiU vol més mà dura
El regidor de CiU Eduard Freixedes ha reclamat a Escarp que anunciï el calendari per substituir els torns per portes, que dificulten que els viatgers puguin "colar-se amb la tècnica de l'empenteta". Ha afegit que hi ha hores que "ningú" controla el frau a les estacions del metro, i ha considerat insuficient l'increment en la multa mínima de 10 euros i que se situa en 50.
L'esquerra independentista, per un transport popular
Les diferents organitzacions de l'esquerra independentista estan en contínua lluita pels abusius preus del transport públic. Les mobilitzacions de protesta són múltiples i molt variades.
A l'àmbit universitari, és el SEPC l'única organització que vehicula les reivindicacions dels estudiants que demanen que el transport públic ho sigui de debò. Precisament els Mossos d'Esquadra van detenir a la UAB un militant del SEPC i Maulets durant una protesta contra el preu del transport.
A la UdG el SEPC també està en contínua lluita per demanar uns serveis de mobilitat dignes, reivindicació a la qual s'ha unit la CUP.
A aquestes protestes, cal sumar-hi d'altres accions més directes com el sabotatge de màquines expenedores duta a terme a València per uns estudiants amb el suport del SEPC o la inhabilitació de les barreres d'accés dels Ferrocarrils efectuada també per estudiants i militants del SEPC.
A més, cal destacar la campanya "Cola't" impulsada per l'Assemblea de Joves del Poblenou, que ha comportat diverses accions.
Dissabte 30 de gener centenars de persones es van manifestar a Barcelona en protesta per la pujada dels preus.
Tota la informació sobra la lluita de l'EI pel transport públic la trobareu a aquest recull de Llibertat.cat.