Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
1931 Apareix el primer número de la publicació satírica "El Be negre"

1931 Apareix el primer número de la publicació satírica El Be Negre

23/06/1931 Tal dia com avui

El Be Negre va ser una revista satírica editada setmanalment a Barcelona des del 23 de juny de 1931 fins a l’agost de 1936, tot just iniciada la Guerra Civil.

Gaudint de l’ambient de total llibertat de l’època, mantingué una línia de causticitat, sarcasme, mordacitat i fins i tot de clara provocació vers determinats personatges i organitzacions polítiques que s’hi veieren blasmats i escarnits. Esdevingué un autèntic revulsiu contra els excessos i mancances de la societat catalana. Mai no estalvià càrregues en totes direccions, però tingué com a objectius predilectes l’espanyolisme i en algunes ocasions els escamots d’Estat Català i de l’anarquisme. Es captingué especialment en la crítica del Partit Radical d'Alejandro Lerroux i del grup de L’Opinió, d’ençà que aquest s’escindí d’Esquerra Republicana de Catalunya. 

prensa_0002L’editor de la revista fou l’escriptor i crític Màrius Gifreda i Morros. La dirigí el periodista Josep Maria Planas i Martí. Per bé que gairebé sempre els articles i col·laboracions fossin sense signar o amb pseudònims, entre els principals redactors d'El Be Negre cal esmentar Joan Cortès, Carles Sindreu, Rossend Llates, Manuel Amat, Just Cabot, Àngel Ferrant i singularment Josep Maria de Sagarra. Els seus principals il·lustradors foren Valentí Castanys (que durant força temps n’assumí la direcció artística), Avel·lí Artís-Gener “Tísner” i Francesc Fontanals “Soka”.

L’assassinat del seu director, pressumiblement a  mans de membres de la FAI,  l’agost de 1936 i la persecució a la qual foren sotmesos força col·laboradors de la revista van provocar que deixés de publicar-se.

Rànquings
  1. Catalunya Nord reivindicarà a Perpinyà esborrar la frontera imposada pel Tractat dels Pirineus
  2. Josep Marlès, un dels protagonistes de Prats de Molló: «Allò va ser realment molt important»
  3. L'OJS convoca una manifestació juvenil el 7-N per denunciar la precarietat i preparar la vaga general
  4. El sindicalisme combatiu convoca una manifestació alternativa per a la vaga general a Barcelona
  5. Estat Català publica les biografies de 120 participants en els Fets de Prats de Molló
  6. Cinc mesos de vaga indefinida a les biblioteques de Barcelona sense una solució al conflicte laboral
  7. Fem Catalunya Nord presentarà el Manifest de Perpinyà coincidint amb la Diada del 7 de novembre
  8. Llibertat.cat, vint anys amb veu pròpia
  9. El Sindicat de Llogateres reforça la mobilització per l'habitatge en el camí cap a la vaga general
  10. Provocació francesa mentre els nord-catalans denuncien el Tractat dels Pirineus
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid