Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
1931 Apareix el primer número de la publicació satírica "El Be negre"

1931 Apareix el primer número de la publicació satírica El Be Negre

23/06/1931 Tal dia com avui

El Be Negre va ser una revista satírica editada setmanalment a Barcelona des del 23 de juny de 1931 fins a l’agost de 1936, tot just iniciada la Guerra Civil.

Gaudint de l’ambient de total llibertat de l’època, mantingué una línia de causticitat, sarcasme, mordacitat i fins i tot de clara provocació vers determinats personatges i organitzacions polítiques que s’hi veieren blasmats i escarnits. Esdevingué un autèntic revulsiu contra els excessos i mancances de la societat catalana. Mai no estalvià càrregues en totes direccions, però tingué com a objectius predilectes l’espanyolisme i en algunes ocasions els escamots d’Estat Català i de l’anarquisme. Es captingué especialment en la crítica del Partit Radical d'Alejandro Lerroux i del grup de L’Opinió, d’ençà que aquest s’escindí d’Esquerra Republicana de Catalunya. 

prensa_0002L’editor de la revista fou l’escriptor i crític Màrius Gifreda i Morros. La dirigí el periodista Josep Maria Planas i Martí. Per bé que gairebé sempre els articles i col·laboracions fossin sense signar o amb pseudònims, entre els principals redactors d'El Be Negre cal esmentar Joan Cortès, Carles Sindreu, Rossend Llates, Manuel Amat, Just Cabot, Àngel Ferrant i singularment Josep Maria de Sagarra. Els seus principals il·lustradors foren Valentí Castanys (que durant força temps n’assumí la direcció artística), Avel·lí Artís-Gener “Tísner” i Francesc Fontanals “Soka”.

L’assassinat del seu director, pressumiblement a  mans de membres de la FAI,  l’agost de 1936 i la persecució a la qual foren sotmesos força col·laboradors de la revista van provocar que deixés de publicar-se.

Rànquings
  1. Els lluitadors catalans per la llibertat seran finalment recordats a l’Alt Empordà
  2. Pobles i nacions davant el despotisme imperial
  3. Posar fil a l’agulla, cap a la ruptura amb el règim del 78
  4. S’inauguren les primeres senyalitzacions de les rutes de la llibertat a Colera, Molinàs i Llançà
  5. El Correllengua Agermanat omple Palma i reafirma la llengua com a nexe dels Països Catalans
  6. Girona acollirà una jornada de Dones dels Països Catalans per teixir xarxa i analitzar la situació de la llengua
  7. 93a concentració a Via Laietana 43 per exigir memòria i justícia davant la comissaria de la repressió
  8. La CUP organitza a Sant Pol de Mar una jornada sobre llengua, construcció i alliberament nacional
  9. La Flama arriba a l’Alguer i culmina el pas del Correllengua per les terres del “bon dia”
  10. Carrers plens i creix la crítica als sindicats majoritaris
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid