Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
MEMÒRIA HISTÒRICA
5 anys sense la veu compromesa de Toni Roig, ànima d'Al-Mayurca

Aquest patriota i activista català fou un dels principals defensors de la Llei de cultura popular i tradicional

30/09/2012 Cultura
Tal dia com avui, un 30 de setembre de 2007, moria l’illenc Toni Roig i Sierra, patriota i activista del poble català. Com a veu del grup Al-Mayurqa ha llegat cançons compromeses políticament i social que posaven de manifest temes com l’opressió nacional o la corrupció política, qüestions que són ben vigents encara avui.

A través de les seves lletres va difondre aquest missatge arreu. El seu darrer disc, Temps de revolta, ha deixat dos dels seus versos més cèlebres: “No ens fareu callar / malgrat ens segueu la vida”.

Però més enllà de la denúncia musical en companyia del seu grup i la seva guitarra, Roig baixava de l’escenari per continuar lluitant per la recuperació i difusió de la cultura popular catalana: fou un dels principals defensors de la Llei de cultura popular i tradicional, la qual va donar embranzida a la construcció d’un país sobre els fonaments de la cultura pròpia.

Per això avui encara són molts els que mantenen ben viu el seu record com a ferm compromès amb els drets nacionals i socials de la nació. I més en un moment de clar retrocés d’aquests drets pels atacs constants tant als serveis públics com a la llengua.

Potser cal veure en ell aquell “glosador / que cantar li ve de mena” de què parla la cançó “Què té aquesta terra nostra?”. I és que, davant de l’amenaça castellana de “llevar males idees / d’un símbol de nació”, el nostre cantaire ensenya als joves “l’antiga i bella cançó”:

“Tant és ara com abans
perquè això ja ve d’enrere
només hi ha una senyera
dels Països Catalans”

 

Valora
Vídeos
Al Mayurqa - No ens fareu callar (Temps de Revolta - 2007)
"No ens fareu callar" és el tema principal del darrer disc d'Al-Mayurqa, Temps de Revolta.
Rànquings
  1. 40è Aniversari de la mort de l'independentista i comunista Quim Sànchez
  2. Poble Lliure llança la proposta d’aplegar les forces de l’independentisme d’esquerres
  3. Dues mobilitzacions a l’Hospitalet contra la visita de Felipe VI en ple centenari imposat pel PSC-PSOE
  4. Protestes i crítiques a Girona per l’acte de la Fundació Princesa de Girona amb presència d’Illa
  5. L’estat espanyol reconeix Txiki i Otaegi com a víctimes i anul·la el seu Consell de Guerra
  6. 50è aniversari de la plantada de Xirinacs per l’amnistia
  7. Xirinacs i la força de plantar-se: 1975 i 2017, la mateixa lliçó
  8. Una cita per pensar el futur del país sota l’horitzó de la ruptura
  9. En memòria de Glòria Aguilera, companya i referent
  10. FETAP-CGT aporta un nou informe que assenyala greus fallades de la Generalitat en la gestió de la DANA del 2024
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid