Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Llengua
La manca d'atenció en català i els incompliments en l'etiquetatge, principals motius de queixa

Les cinc empreses privades amb més denúncies són Hasbro Ibérica, Gas Natural, Tripadvisor, Orange i IKEA

11/03/2013 Llengua

Els incompliments en l’etiquetatge de productes i la manca de disponibilitat lingüística en català, és a dir, la capacitat de les empreses per atendre o entendre per escrit o oralment en català i per posar a disposició dels clients els documents d’oferta i serveis i de facturació en llengua catalana en comerços, empreses i establiments són les principals deficiències en l’àmbit lingüístic que es troben els usuaris en el seu dia a dia.

Així es desprèn de l’edició d’enguany de l’informe de queixes lingüístiques que elaboren cada any conjuntament la Plataforma per la Llengua i Consum Català. Segons l’informe, el 2012 es van rebre 501 queixes lingüístiques sobre dèficits d’ús del català i vulneració dels drets lingüístics.

Entre els casos rebuts, el principal motiu de queixa, amb un 60% de les queixes tramitades, era el de la disponibilitat lingüística, seguit del gruix de queixes relacionades amb incompliments deldrets del consumidor en matèria d’etiquetatge, amb un 17% del total.

L’informe també desgrana altres dades destacades, com el fet que el comerç minorista és el sector que més queixes rep (un 25% del total). El segueixen les empreses productores (un 19%) i el sector de la restauració i hostaleria (un 16%). D’altra banda, les cinc empreses privades amb més denúncies són Hasbro Ibérica (per etiquetatge il·legal), Gas Natural (denúncies vàries), Tripadvisor (ús lingüístic en els serveis i web), Orange (atenció oral i serveis web) i IKEA (etiquetatge il·legal, web i altres).

Destaquen també les denúncies a empreses productores de joguines per no incorporar el català en l’etiquetatge de productes, incomplint així l’actual llei del Codi de consum de Catalunya. Les queixes en aquest àmbit afecten empreses del sector tant conegudes com Hasbro Ibérica, Playmobil, Lego, Mattel (Disney, Barbie, Fisher-Price, MonsterHigh, Matchbox...), Famosa o Bandai.

També han rebut queixes empreses com el RACC, Endesa o La Caixa, per mancances en l’atenció oral en català. Gas Natural també n’acumula per fullets i publicitat.

Molt més evidents són les mancances que afecten les empreses de telefonia: aquí els incompliments legals, no només per no atendre, sinó també per no entendre el català, són continus. Hi ha hagut queixes a Jazztel, Movistar, Orange, Vodafone i Yoigo. En alguns casos, les queixes que han arribat descriuen situacions violentes, com penjar el telèfon a l’usuari a mitja conversa per fer ús del seu dret de parlar en català.

Les actituds violentes vers el català estan reflectides també en casos com el de Ryanair a Palma: un usuari va perdre l’avió, perquè l’assistent li posava com a condició per pujar l’avió que s’hi adrecés en castellà. El reclamant s’hi va negar i no va poder agafar el vol.

57 de les queixes rebudes són vers administracions públiques, entitats i institucions. Entre aquestes queixes hi ha diversos casos que afecten a la Policia Nacional de l’Estat i a la Guàrdia Civil: no només per manca d’atenció al ciutadà quan aquest s’hi adreçava en català, sinó també per casos flagrants de discriminació, menyspreu i burla del ciutadà i de la llengua catalana.

També s’hi adrecen queixes per manca d’activitat en fer acomplir la llei i per incompliments legals propis. Aquest és el cas de Renfe i el Metro de Barcelona, per retolació i atenció oral, o bé el de diversos organismes de l’administració que tenen empreses contractades amb bars, restaurants o màquines expenedores que serveixen productes no etiquetats en català, malgrat que des de l’any 1993 cal que això sigui un requisit del contracte.

Valora
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid