Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Drets lingüístics
El Govern es nega a aplicar la llei que obliga a etiquetar en català

Va ser el tripartit qui va aprovar el nou Codi de Consum, molt més respectuós amb els drets dels catalanoparlants, però el Govern diu que prefereix el "diàleg" amb les empreses

16/01/2012 Llengua
El segon tripartit va aprovar l'1 de juliol del 2010 el Codi de Consum, un nou marc regulador dels drets dels consumidors catalanoparlants. El nou text, que substituïa una llei dels anys noranta, millora i adequa la defensa i protecció dels consumidors a la realitat actual del mercat, i garanteix el dret dels consumidors "de ser atesos oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin".

En principi, la nova llei, en vigor des del juliol mateix, preveia un període d'adaptació per a les grans empreses de 6 mesos i d'un any per les pimes. Entre les principals novetats que incorporava era el fet que les empreses havien de tenir una adreça a Catalunya on els consumidors poguessin formular les seves queixes o reclamacions. Pel que fa a les reclamacions, els usuaris que optessin per formular les seves queixes per telèfon, disposaven d'un servei d'atenció d'incidències i reclamacions gratuït.

De les 30 marques més venudes només 1 respecta la llei

Ara bé, es tracta d'una llei que l'actual Govern no aplica. Des del 23 de gener del 2011 que és de compliment obligat per a grans empreses, i des del 23 de juliol per a la resta, tal com recorda la Plataforma per Llengua, que ha elaborat un informe on es posa de manifest l'incompliment de la norma per part de les empreses. En aquest sentit, de les 30 marques més venudes de tot l'estat espanyol, només una etiqueta en català. Fet especialment greu si es té en compte que hi ha gairebé 200 lleis i disposicions que asseguren la presència del castellà en l'etiquetatge i que les empreses han tingut gairebé vint anys per adaptar-s hi.

El Govern prioritza el "diàleg" al compliment de la llei

Preguntat pel diari Ara, el Departament d'Empresa ha explicat que prefereix el "diàleg", encara que impliqui retardar el compliment de la norma. La voluntat doncs és fer complir la llei del codi de consum, tot i que sense pressa ni conflictes. Així doncs, la situació actual de crisi i de dificultats empresarials és un dels motius esgrimits pel Departament per evitar collar les empresa amb unes multes que poden ballar des dels 3.000 fins al milió d'euros.

Tanmateix, l'impulsor de la llei i anterior director de l'ACC, Jordi Anguera, ho veu diferent i afirma que en realitat "no hi ha voluntat d'aplicar-la". Considera que l'ACC ni tan sols està responent a les denúncies que els ciutadans els fan arribar conforme nombrosos productes incompleixen la llei. "Tothom ha tingut temps de preparar-se, ho vam parlar amb les patronals i amb el sector des del 2008", recorda per justificar que la llei no va agafar a ningú per sorpresa.
Valora
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid