I és que són moltes les preguntes que segueixen sense tenir resposta. L’associació ha demanat en repetides ocasions reunir-se amb el president de la Generalitat, Francisco Camps, per traslladar-li les seues preocupacions davant els buits que ha deixat la investigació. “Mai ha volgut parlar amb nosaltres. Estem indignats i plens de ràbia. No sols no han volgut asseure a la banqueta al responsable, sinó que, a més, l’accident no ha servit perquè s’adopten les mesures de seguretat necessàries. Seguim estant en el rànquing dels metros més perillosos a les estadístiques del Ministeri de Foment”, assegura Garrote.
No obstant això, la portaveu de la Generalitat i ex directora de Canal 9, Lola Johnson, assegurava divendres passat que el Consell sempre ha estat “sensibilitzat” amb les víctimes. “No sé què entén per sensibilització, però la realitat és que mai han volgut parlar amb nosaltres”, afirma Garrote. A més, per a l’AV3J, la irresponsabilitat de la Generalitat davant l’accident s’evidencia amb el canvi de nom de l’estació. Ara, l’estació de Jesús on es produí l’accident ja no existeix. Ara existeix l’estació de Joaquim Sorolla. “L’estació de Jesús estava molt vinculada a l’accident. Amb el canvi de nom, volen que oblidem. Però no ho farem. No estem disposats a fer-ho”, explica Garrote.
La polèmica sempre ha envoltat la investigació del succés. “S’investigava un accident molt greu i fou la comissió parlamentaria més curta de la democràcia valenciana. Per això demanem justícia, perquè es vetà als tècnics que l’oposició oferí i no es va permetre que FGV aportara proves i informes tècnics a la investigació. L’únic que s’aconseguí fou una ‘no investigació’ de l’accident”, afirma Garrote. A més, la comissió finalitzà amb el compromís del govern valencià de millorar les mesures de seguretat, realitzar una llei de ferrocarrils valenciana que establira un límit de velocitat i crear una Agència de Seguretat de les línies dels FGV. A hores d’ara, aquestes promeses no s’han complit.
Moltes promeses incomplides
Per una part,
la Llei Autonòmica de Seguretat no es realitzarà, ja que el govern
valencià ha decidit no canviar la normativa i que siga la antiga Llei de
Mobilitat qui regule la seguretat del metro. Tampoc l’Agència de
Seguretat veurà la llum, ja que, segons la Generalitat, genera massa
despeses. El que sí s’ha posat en marxa ha estat el pla d’actuació Horitzó 2010,
que pretén millorar els sistemes de seguretat de la línia. Però a més
d’implantar-se amb retard –es posà en marxa al 2011, amb la febre
inaugural de les eleccions autonòmiques- els resultats obtinguts no
estan sent els esperats. Els sindicats han denunciat que aquests
sistemes s’han inaugurat precipitadament, ja que els usuaris han
presentat queixes davant les accelerades i les aturades brusques del
metro que han generat més d’un sobresalt.
A més, cinc anys després de l’accident, segueixen publicant-se informacions on es barallen versions diferents sobre què passà aquell 3 de juliol. “Ens hem assabentat per la premsa que l’estat de les vies no era l’adequat, que els cristalls no estaven fixats correctament al tren, i al desprendre’s, els passatgers eixiren disparats per les finestres”, explica Garrote. A més, segons algunes informacions les irregularitats continuen i el risc d’un nou accident persisteix. Segons un informe del Comitè de Seguretat en la Circulació del FGV, l'elevada humitat i la falta de manteniment ha provocat que les vies s’hagen eixamplat 23 mil·límetres i, per això, es podria produir un altre descarrilament, sobretot en el cas que el tren estiguera sobrecarregat de viatgers.
Per tot això, els grups de l’oposició –Compromís, EUPV, PSPV, UPyD i els Verds del PV- han exigit que es realitze una nova comissió d’investigació. En aquest sentit, la diputada autonòmica d’EUPV, Marga Sanz, presentà el passat divendres una petició en Les Corts Valencianes perquè s’inicie una comissió que investigue a fons l’accident.
La jornada de commemoració del cinquè aniversari del 3J finalitzà amb una concentració a les 19.00 a la plaça de la Verge, on l’escriptor valencià Alfons Cervera i Beatriz Garrote llegiren un manifest en el qual remarcaren la necessitat d’esclarir els fets: “Tots els mesos, cada dia tres, estarem ací, en aquesta plaça per demanar la veritat. La mort arriba amb l’oblit, i nosaltres no oblidem a les víctimes. Seguirem demanant respostes”.
Font: L'Informatiu
Per saber-ne més:
Homenatge a les víctimes en la commemoració del 5è aniversari de l'accident del Metro de la línia 1
Al Tall presenta un nou tema per demanar que els valencians no votin Camps
El PP valencià intenta esborrar qualsevol imatge que recordi l'accident del Metro de la lína I
50 mesos esperant saber la veritat sobre l'accident del Metro de la línia I de València
Els membres de l'obra "Zero Responsables" lliuren la recaptació a les víctimes del Metro
Nova concentració a València per demanar respostes sobre l'accident del Metro
Una universitat anglesa premia un treball sobre la injustícia que van patir les víctimes del Metro
Estrena de "Zero Responsables", una reflexió sobre el tràgic accident del Metro a València
Acte emotiu en la commemoració del 4t aniversari de l'accident del Metro de València
Quatre anys de l'accident del metro de València i cap autoritat no reconeix la seva responsabilitat
Un miler de
persones al concert-homenatge a les víctimes del metro de València
40à concentració: Acte emotiu per les víctimes del metro de
València