Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Companyies aèries
Ryanair incompleix el conveni sobre l'ús del català

Hi hagut una dràstica disminució de l'ús del català en la megafonia dels vols de la companyia irlandesa

28/12/2011 Llengua
El català perd presència a la megafonia dels avions i es manté als llocs web. La Plataforma per la Llengua ha presentat un nou informe sobre l'ús del català en la megafonia dels vols i en els llocs web de les companyies aèries que operen en els territoris de parla catalana.

L'informe constata que el català té una certa presència en la megafonia dels vols comercials que operen en els territoris de parla catalana, tot i que l'ús de l'anglès i el castellà és molt superior. En l'àmbit de la megafonia gravada, el català és emprat en el 13,4% dels vols sotmesos a estudi, mentre que en les comunicacions megafòniques realitzades per la tripulació de bord en tan sols el 10,8% dels vols va utilitzar-se, almenys, aquest idioma. En relació a l'anterior informe, s'observa una davallada en l'ús del català a la megafonia, tant en la megafonia gravada com en les comunicacions megafòniques de la tripulació.

De les 36 companyies aèries analitzades, el 21,6% ha emprat el català en la megafonia gravada en algun dels vols estudiats. Aquestes companyies són: Vueling; Spanair; Ryanair; Iberia; American Airlines; Air Europa; Swiss Airlines i Czeck Airlines. No obstant això, llevat d'American Airlines, les esmentades companyies fan un ús esporàdic del català en aquest tipus de comunicacions. Pel que fa a les comunicacions megafòniques de la tripulació, tan sols el 13,5% de les companyies (Vueling; Ryanair; Spanair; Iberia i Air Europa) han emprat aquesta llengua per informar als passatgers en algun dels vols sotmesos a anàlisi.

Ryanair incompleix

L'anàlisi dels usos lingüístics en la megafonia ha permès constatar que hi hagut una dràstica disminució de l'ús del català en la megafonia dels vols de la companyia irlandesa Ryanair. Cal tenir present que Ryanair ha signat un conveni sobre l'ús de la llengua catalana, en què es compromet a informar, almenys, en català als passatgers dels vols amb origen i destinació als aeroports de Girona i Reus. Dels 29 vols analitzats de Ryanair en els esmentats aeroports tan sols en 7 es va emprar el català, és a dir, hi ha un ampli incompliment dels acords signats.

En la segona part de l'informe es posa l'atenció en els usos lingüístics als webs corporatius. Dels 36 webs analitzats el català és utilitzat en 7, que representa el 19,4%. Quatre d'aquestes companyies tenen la seu corporatiu a l'Estat espanyol (Spanair; Vueling; Air Europa i Iberia) i tres en d'altres països (Ryanair; Easyjet i American Airlines). Tot i així, si analitzem les 10 companyies aèries amb major volum de passatgers transportats als territoris de parla catalana durant l'any 2010, es pot observar que el 60% disposen de versió en català del web corporatiu.

D'aquestes, només Air Berlin, companyia aèria coneguda per la reiterada negativa a emprar el català i per les declaracions ofensives del seus dirigents en contra de la llengua catalana, Air Nostrum, Thompson Airways i Lufthansa, encara no han implementat una versió en català del web corporatiu. S'observa, doncs, que la major part de les companyies aèries amb major quota de mercat a les terres de parla catalana aposten per disposar una versió en català del web.
Valora
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid