Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Marxa per reivindicar una xarxa de rodalies ferroviàries a les comarques del Camp

Diumenge passat, un centenar de persones convocades per la Plataforma en Defensa del Ferrocarril del Camp, van participar en una marxa reivindicativa que tingué per lloc de sortida i d'arribada l'estació del TAV al Camp. D'aquesta manera simbòlica, la Plataforma denuncià que la màxima inversió en transport a les comarques del Camp ha estat durant anys la construcció d'aquesta línia d'alta velocitat i una estació que està ubicada al "mig del no res", i que per la seva naturalesa, no resolt en cap cas els problemes de mobilitat intern de la vegueria.  La caminada es realitzà per exigir la necessitat de construir una xarxa de rodalies ferroviàries a les comarques del Camp per solucionar els problemes de mobilitat entre les diferents comarques. La recuperació de la via Reus-Roda, l'augment de serveis i personal ferroviari, la connexió del Camp amb Ponent, Barcelona i València... foren algunes de les propostes que la Plataforma reclama, segons informa Pobleviu.cat

07/07/2009 14:35 Territori
Caminadatrenint Caminadatrenint

A continuació us reproduïm un article on la Plataforma analitza l'actual situació del sistema ferroviari i ofereix una serie de propostes per millorar la xarxa actual.

Per un by-pass eficaç, eficient, solidari i sostenible

És de sentit comú que les alternatives per a l’articulació del sistema ferroviari hagin de ser concebudes tenint sempre presents els criteris d’eficiència i eficàcia en la satisfacció de les necessitats de transport. És en aquest sentit que cal atendre al cost d’oportunitat de les diverses opcions, amb l’objectiu de garantir la màxima rendibilitat de les inversions i evitar el malbaratament innecessari dels recursos.

En primer lloc, sembla clar que la satisfacció de les necessitats de mobilitat interurbana no podrà trobar solucions eficaces i eficients si principalment atén a reivindicacions de caràcter local, articulades com a propostes de caràcter parcial. El sistema ferroviari ha de ser concebut com a tal sistema i, per tant, com un instrument per a la satisfacció de les necessitats generals de transport i per a l’articulació de la mobilitat al conjunt territori. Si la importància econòmica i social relativa d’uns i altres nuclis poblacionals no hauria de ser sempre l’únic criteri a tenir en compte a l’hora de prendre decisions relatives a la ubicació de les infraestructures, això es fa encara més evident quan del què parlem és de mobilitat. Per la seva pròpia naturalesa, la planificació de la mobilitat interurbana –de la qual depèn en gran mesura el desenvolupament social i econòmic- ha de ser sempre concebuda des de la idea de sistema. Les grans ciutats –i això es fa particularment evident en el cas de Reus i Tarragona- necessiten aprofitar la sinèrgia resultant de xarxes articulades pensant en el conjunt del territori en el qual s’integren.
En segon lloc, les aspiracions al lideratge regional no haurien de comportar sempre un “estira i arronsa” pels recursos del territori, en competència i conflicte permanent amb altres nuclis poblacionals –i, per tant, amb altres ciutadans i ciutadanes- a partir de la posició relativa que els uns i els altres considerin que poden “merèixer”. Així, la legítima reivindicació del paper de capitalitat que pugui correspondre a la ciutat de Tarragona, dins la segona àrea metropolitana de Catalunya, pot explicitar-se solidàriament, des de l’aposta responsable per alternatives de caràcter global, susceptibles de contribuir a la integració del territori i la satisfacció de les necessitats de transport de la ciutadania del Camp de Tarragona considerada com a conjunt.


En tercer lloc, és ben sabut que els càlculs relatius als costos i beneficis de les inversions han d’incorporar sempre una adequada valoració de les externalitats negatives que, en el cas de les inversions ferroviàries, pressuposa atendre degudament a l’impacte ambiental que sempre té l’aposta per noves infrastructures. La proposta d’un ByPass ferroviari que pugui connectar Tarragona amb l’Alta Velocitat ha de ser considerada i avaluada dins del conjunt d’alternatives a l’abast, tenint en compte la realitat d’un territori ja de per si excessivament trinxat per tota mena d’infrastructures viàries (no només ferroviàries).

Així, si bé és cert que Tarragona va perdre el tren amb l’arribada de l’alta velocitat, és just i necessari reconèixer que altres ciutats –Reus, Valls- es van veure també privades de connexió. Des del 25 de novembre de 2008 –i dins d’una estratègia de potenciació de l’Estació del Camp- s’ha hagut de prescindir, a més, de la major part de les connexions amb el nord de la península, Madrid i bona part d’Andalusia. Aquestes pèrdues no tan sols ho són de les ciutats directament afectades, sinó que impacten de manera determinant sobre les oportunitats de desenvolupament social i econòmic del conjunt del Camp de Tarragona.

L’afectació que inicialment poden tenir aquestes pèrdues sobre les oportunitats per al desenvolupament regional, pot ser en gran mesura minimitzada amb l’aposta per una connexió ràpida i eficaç de l’Estació del Camp amb els nuclis de població més importants del territori. Des de la PDF.Camp defensem la implementació d’una xarxa de rodalies que aprofiti les infrastructures viàries existents, optimitzant el volum d’inversió necessari i minimitzant l’impacte ambiental. La reobertura de la línia Reus-Roda –prevista per al desviament de mercaderies perilloses- juga un paper clau. La seva reactivació per al transport de viatgers permetria, a més, connectar l’aeroport de Reus amb l’Estació del Camp i la vertebració del Baix Gaià. Aquesta proposta s’integra dins d’una alternativa global de la PDF.Camp que té un molt bon encaix dins dels actuals criteris de planificació.

Una segona proposta –no menys important i no menys compatible amb el conjunt de plans territorials i parcials- consisteix a col·locar un intercanviador d’eixos a l’Arboç, per on transcorren en paral•lel les vies convencionals i les d’alta velocitat. Els combois podrien resseguir l’actual línia convencional sense detenir-se. Arribats a la ciutat, podrien continuar cap a Lleida –en connexió amb l’alta velocitat del Corredor del Mediterrani- cap a Tortosa-València o bé cap a Ribera d’Ebre per la línia convencional de Móra-Saragossa. Això suposaria, una recuperació de les connexions de Llarga Distància que Tarragona i altres ciutats han anat perdent als darrers anys, també un apropament de l’alta velocitat al conjunt del territori. Així, els trens Regionals d’Alta Velocitat podrien preveure aturades a El Vendrell, Sant Vicenç/Coma-ruga, Torredembarra, Altafulla, Vila-Seca i Reus. S’estalviaria més d’un terç del temps actual de viatge entre Barcelona i Tarragona, facilitant una retrobada de Tarragona amb el tren i consolidant un lideratge regional sobre la base de la solidaritat amb el conjunt del territori.

Entenem que aquestes propostes presenten avantatges clars en termes d’eficiència en la despesa i minimització de les externalitats ambientals, però també atenent a l’eficàcia en la satisfacció de necessitats metropolitanes de transport. Paradoxalment, es tracta de propostes que han guanyat força amb la presentació d’alternatives localistes, parcials i molt més costoses en termes econòmics i ambientals. Des de la PDF.Camp volem participar d’un debat públic rigorós en defensa del màxim aprofitament de les infraestructures existents i planificades, en benefici del medi ambient i en resposta a les necessitats del conjunt del territori.

 

Per saber-ne més:

Neix la Plataforma per un Ferrocarril Públic i de Qualitat al Camp  Llibertat.cat

Campanya al Camp per un ferrocarril públic i de qualitat. Llibertat.cat

ADIF no ha permès la tancada de delegats de la CGT a l'estació de Valls

Més mobilitzacions per un transport públic ferroviari de qualitat a les comarques del Camp

La crida de la CUP de Vilanova i la Geltrú contra el desgavell de RENFE aplega més de 200 persones

Les CAV presenten el document d'alternatives en mobilitat i infraestructures del Vallès

El TGV també genera esquerdes a Santa Oliva i tremolors al barri Nou del Vendrell

La CUP de Vilanova i la Geltrú convoca una manifestació pel desgavell del serveis de rodalies

La Intersindical-CSC s’oposa a la vaga dels sindicats de RENFE pel traspàs de rodalies

Concentració a Barcelona per protestar pels serveis de rodalies a causa de la crisi del TGV

El veïnat afectat per les vibracions del TAV reclama una audiència pública

 

Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid