Segons les entitats, el turisme massiu s'ha consolidat com un fenomen permanent i fora de control, provocant una saturació constant de l'entorn de la basílica. Tot i que la zona va ser declarada Espai de Gran Afluència (EGA) amb l'objectiu d'aplicar mesures correctores, asseguren que les millores han estat insuficients i que el col·lapse continua formant part del dia a dia del barri.
Un dels principals problemes és la presència continuada d'autocars turístics, que ocupen carrils i espais de circulació durant les operacions de pujada i baixada de visitants. A aquesta situació s'hi afegeix l'elevada concentració de taxis, vehicles de transport amb conductor (VTC), motocicletes i patinets, fet que dificulta la mobilitat i incrementa la sensació de desordre a l'espai públic.
Les associacions també denuncien la saturació permanent de l'estació de metro de Sagrada Família, especialment en hores punta. Alerten que l'afluència de visitants supera sovint la capacitat de les infraestructures actuals, generant aglomeracions que dificulten els desplaçaments quotidians i poden comportar situacions de risc als accessos i andanes.
Com a exemple del nivell de massificació, les entitats assenyalen les incidències recurrents a les escales mecàniques de l'estació, que en diverses ocasions han quedat fora de servei a causa d'usos inadequats relacionats amb l'activitat turística.
Davant d'aquest escenari, el moviment veïnal reclama una reducció efectiva de la pressió turística, millores en el transport públic amb més freqüències de metro i autobús, l'estudi de noves entrades a l'estació de Sagrada Família, un reforç de la vigilància per garantir el compliment de la normativa i una avaluació de la possibilitat de construir una infraestructura soterrada per als autocars turístics.
Les entitats també exigeixen la creació d'una taula de treball amb participació veïnal per analitzar l'eficàcia de les mesures aplicades fins ara i estudiar noves actuacions. A més, reclamen que la Sagrada Família, com a principal pol d'atracció turística de la zona, assumeixi una corresponsabilitat en el finançament de les mesures necessàries per reduir els impactes que genera aquesta activitat.
Els col·lectius signants adverteixen que, si no s'actua amb urgència, la Sagrada Família continuarà simbolitzant un model turístic que prioritza l'afluència massiva de visitants per damunt del dret dels veïns i veïnes a viure en un barri habitable, segur i funcional.