Habitatge
La concentració tindrà lloc aquest diumenge a la Plaça d'Espanya sota el lema «L'habitatge ens costa la vida»
20/06/2026 Drets i Llibertats
Neix el Sindicat de Llogateres de Mallorca Neix el Sindicat de Llogateres de Mallorca
Els col·lectius en defensa del dret a l'habitatge de Mallorca han convocat una concentració per aquest diumenge, 21 de juny, a les 12.00 hores a la Plaça d'Espanya de Palma, en el marc de les mobilitzacions que des del mes de maig s'estan desenvolupant arreu de l'Estat per denunciar la crisi de l'habitatge i reclamar mesures urgents davant l'augment dels desnonaments i l'exclusió residencial.

Sota el lema «L'habitatge ens costa la vida», les entitats convocants denuncien que les Illes Balears pateixen una situació d'emergència habitacional que consideren «socialment insostenible» i acusen les institucions de mantenir una actitud «còmplice i expulsora» davant l'agreujament de la crisi.

Segons els col·lectius, tant l'Ajuntament de Palma com el Govern de les Illes Balears estan afavorint o executant desnonaments sense garantir alternatives habitacionals estables per a les persones afectades. En aquest sentit, assenyalen com un dels casos més recents el desallotjament de l'antiga presó de Palma, un edifici de titularitat municipal on vivien prop de 250 persones.

Les entitats denuncien que, després del desallotjament, cap de les famílies afectades ha rebut una alternativa habitacional permanent i que moltes d'elles s'han vist obligades a viure al carrer o en assentaments improvisats per poder sobreviure.

Aquesta situació, asseguren, no és un fet aïllat. Els col·lectius alerten també dels «desnonaments invisibles» que es produeixen setmanalment a Palma com a conseqüència de la finalització de contractes de lloguer, els increments dels preus i la manca d'informació sobre els drets de les persones llogateres.

«Crear el problema per criminalitzar-lo»

Els convocants acusen l'Ajuntament de Palma de desenvolupar una estratègia que consisteix a expulsar les persones dels espais on resideixen sense oferir alternatives habitacionals i, posteriorment, criminalitzar-les quan es veuen obligades a instal·lar-se en assentaments precaris.

Segons denuncien, les mateixes administracions que han contribuït a agreujar la situació habitacional són les que ara presenten aquests assentaments com un problema d'ordre públic, en lloc d'afrontar les causes estructurals que els provoquen.

Per als col·lectius pel dret a l'habitatge, la proliferació d'assentaments no és conseqüència d'una decisió voluntària de les persones afectades, sinó del fracàs de les polítiques públiques d'habitatge i de la manca d'alternatives reals per a centenars de famílies.

Crida a la mobilització

Davant aquesta situació, les entitats fan una crida a la ciutadania a participar en la concentració de diumenge per exigir el dret a un habitatge digne, la paralització dels desnonaments sense alternativa habitacional i un canvi profund en les polítiques públiques que, segons denuncien, estan afavorint l'expulsió de la població treballadora de les Illes.

La mobilització s'emmarca en una onada de protestes que des de fa setmanes recorren diversos territoris de l'Estat per denunciar l'encariment de l'habitatge, l'especulació immobiliària i les dificultats creixents per accedir a un sostre digne.