Mobilitat
Salvem les Valls, Garrotxa Viva i Unió de Pagesos tallen els accessos a Bracons per rebutjar el traçat de la variant
28/01/2026 Territori

Les entitats Salvem les Valls, Garrotxa Viva i Unió de Pagesos han tallat aquest dimecres al matí els accessos a Bracons, Sant Esteve d’en Bas, els pobles de la Vall d’Hostoles, les Preses i Olot en una acció de protesta contra el traçat de la variant projectada pel Departament de Territori.

Pocs minuts després de les vuit del matí, una quinzena de tractors i prop d’una cinquantena de persones s’han concentrat a la rotonda d’accés, denunciant l’impacte que la infraestructura tindria sobre el sector primari, el sòl agrari i el medi natural de la comarca.

Des de Salvem les Valls alerten que el projecte afectaria greument terres agrícoles d’alt valor. “Avui volem recordar a la Generalitat que seguim dempeus i que, encara que hàgim exhaurit les possibilitats administratives de tombar el projecte, estem aquí i seguirem”, ha explicat Moisès Mont. El portaveu ha remarcat que el col·lectiu està disposat a negociar, però no el traçat actual: “Negociarem qualsevol cosa que no sigui el traçat proposat. No podem permetre l’afectació de sòl agrari, que són unes 100 hectàrees agrícoles, a més de les terres més fèrtils de Catalunya”.

Les entitats també critiquen que la Generalitat no estigui respectant la Llei de Protecció d’Espais Agraris, aprovada fa uns anys. Segons denuncien, aquesta normativa classifica els sòls agrícoles en funció de la seva qualitat i hauria de dificultar la implantació d’infraestructures com la variant. “És un dels sòls amb més valor dins la Llei de Protecció d’Espais Agraris i, per tant, la Generalitat hauria de tenir més complicacions per tirar endavant aquesta infraestructura, si realment seguís la llei”, asseguren.

A la concentració hi han participat també pagesos de la Vall d’en Bas, alguns dels quals han expressat la seva preocupació pel futur del territori. “Ens preocupa molt que vulguin construir la variant perquè ens afecta a tots. Ens preocupa el futur de la Vall i el futur nostre com a pagesos”, ha admès Roger Codony, pagès de la Vall d’en Bas.

També ha estat present la coordinadora nacional d’Unió de Pagesos, Raquel Serrat, que ha carregat durament contra l’actuació de la Generalitat. “Des d’Unió de Pagesos ens vam oposar a aquest projecte des del primer moment, fa més de 20 anys. No estem en contra de la variant, sinó del traçat. I cada nova proposta és una aberració més gran sobre el territori i posa en perill un dels terrenys agrícoles més fèrtils de Catalunya”, ha afirmat. Serrat ha recordat que el sindicat agrari ha proposat alternatives, com el pas per la Marboleny: “No diem si és bona o dolenta, però hi ha altres opcions. El que cal és asseure tothom i escollir la que faci menys mal a l’espai agrari”. També ha denunciat la “hipocresia política” d’alguns responsables públics: “Es fan la foto al nostre costat i després posen en joc l’espai agrari d’aquesta manera”.

Des de Garrotxa Viva alerten que el projecte de variant no ofereix garanties ni des del punt de vista hídric ni mediambiental. “Costa d’entendre que al segle XXI, havent après dels errors del passat, ens plantegem una agressió tan gran al riu, deixant de banda els problemes d’aigua de boca que pot generar”, ha assenyalat Cristina Molas, portaveu de l’entitat. També ha advertit dels riscos d’inundacions i de l’afectació a un aqüífer: “Ens hem de posar a foradar un aqüífer amb tots aquests antecedents? No ho veiem gens clar”.

Molas també ha criticat que el projecte respongui principalment a interessos industrials i ha posat en dubte que la variant resolgui els problemes actuals de trànsit. “Ens convertirem en una comarca de pas de camions cap a França? Volem això per a la Garrotxa? La Generalitat no ens ha garantit que es limitarà aquest trànsit”. En aquest sentit, ha relacionat el projecte amb el model econòmic dominant: “Tenim una indústria càrnia que ha crescut exponencialment i la comarca està col·lapsant socialment i econòmicament. Si s’han de fer carreteres, cal pensar quin model de territori volem i en el futur dels nostres fills”.

Durant el matí, els convocants han permès el pas de vehicles provinents dels túnels de Bracons i, al llarg del dia, només s’ha deixat circular el transport escolar i els vehicles d’emergència.