Moviment veïnal
Reivindiquen que "Date una Huerta" resti al districte de Nou Barris
20/02/2024 Drets i Llibertats

El districte de Nou Barris i l’Alcaldia de Barcelona, a la qual es va demanar mediació per part del moviment veïnal, han comunicat a l’Associació Veïnal de Prosperitat que la propietat del solar de Joaquim Valls 79 es nega a renovar la cessió d’ús al barri perquè l’hort-jardí Date una Huerta pugui continuar amb les seves activitats.

El districte demana el cessament de l’activitat i la “devolució” del solar, i requereix en quines condicions es deixarà l’espai i quant de temps es necessita per desallotjar-lo.

Davant d’aquests requeriments, el moviment veïnal del districte de Nou Barris demana que "Fate una huerta" continui al barri, com a projecte social valorat positivament tant pel barri com per les institucions públiques.

L’hort té set anys d’arrelament en aquest espai i el seu trasllat implica una complexitat, tant pel que fa al patrimoni vegetal que conté com a la casuística de les persones i col·lectius que fan ús de l’espai. Trobar una alternativa que permeti la seva continuïtat requereix temps i iniciativa política.

Des del barri s'ha fet una proposta concreta a l’Ajuntament: que es recuperi el solar que deixarà buit el desmantellament dels barracots del Casal de Joves a l’avinguda Rio de Janeiro. Aquest nou espai verd permetria encaixar els horts urbans que funcionen al barri, i més iniciatives favorables a la lluita contra el canvi climàtic.

Per això han demanat a l’Ajuntament:

  • Una moratòria al requeriment per abandonar el solar de Joaquim Valls fins que s’adeqüi el solar de Rio de Janeiro i el projecte de Date una Huerta pugui tenir un espai adient a les seves necessitats.
  • La vigilància sobre l’actuació correcta de la propietat: llicència corresponent si s’escometen obres, documentació adequada sobre la presència de l’arbrat existent.
  • Que s’obri una via perquè l’Ajuntament adquireixi la propietat del solar de Joaquim Valls 79 amb l’objectiu de construir habitatge social.

Date una Huerta és un símbol per a la identitat del barri. El solar es va ocupar davant l’abandonament flagrant durant més de deu anys per part de la propietat i la falta d’espais per tirar endavant iniciatives socials. Quan l’hort marxi, tindrem un altre solar degradat amb l’única funció de ser una peça més de l’especulació immobiliària que acaba fent inaccessible el dret a l’habitatge als nostres barris.

Protegir el barri de l’especulació i ser conseqüents amb iniciatives reconegudes com un bé social requereix un compromís polític que esperem que aquest Ajuntament estigui disposat a assumir, com ja ha fet intercedint per aturar els diferents intents de desnonament de Date una Huerta i facilitant la cessió de l’espai al barri mentre la propietat no li trobi un ús.

  • Associació Veïnal de Prosperitat-Nou Barris
  • Col·lectiu Date una Huerta
  • Prosperitat Cultura en Acció 2 (Peca2)
  • Gestora del Casal de Barri de Prosperitat
  • Gestora del Casal de Joves de Prosperitat
  • Cooperativa de consum responsable Userda 9
  • Hort Ecovincles
  • Parròquia de Santa Engràcia
  • AFA Escola Santiago Rusiñol
  • AFA Escola Mercè Rodoreda
  • AFA Institut Flos i Calcat
  • Penya Excursionista de Prosperitat
  • Associació Animacción Arteterapia
  • Col·lectiu fotogràfic 9 Barris Imatge
  • Club de Futbol Muntanyesa
  • Coordinadora SAP Muntanya
  • NouBarris.info
  • Associació Nou Barris per la República
  • Teatreacció
  • Associació animalista Rescat